Danmarks drottning gästar Helsingborg

Drottning Margrethe II av Danmark ansluter till Bernadottefirandet i Helsingborg. Ett välkommet inslag i Helsingborgs Bernadottejubileum, där en rad arrangemang för helsingborgare och besökare i dag presenterades för pressen.

Det är i år 200 år sedan den första Bernadotte kom till Sverige via Helsingborg, vilket staden uppmärksammar på flera sätt. Den 25 mars presenterades centrala programpunkter ur Helsingborgs Bernadottefirande, där kulmen nås den 20 oktober med en stor kunglig uppvaktning:

–        Sveriges kung och drottning, vår kronprinsessa och prins Carl Philip har tackat ja till vår inbjudan och vi har nyss fått ja tack även från den danska drottningen. Detta blir en verklig kröning av alla de aktiviteter vi vill bjuda helsingborgare och besökare på under året, säger Carin Wredström, kommunfullmäktiges ordförande (M).

Bland jubileumsaktiviteterna märks författaren Jan Berggrens nyutkomna bok som särskilt belyser Bernadottefamiljen och Helsingborg. Under året ges även särskilda utställningar vid stadens kulturinstitutioner med anledning av jubileet, liksom kunglig bröllopsyra på Sofiero slott, guidade vandringar på temat Bernadotte, kungliga föreläsningar, aktiviteter för skolklasser, specialframtagen musik och jubileum i kyrkan.

Allt går tillbaka till Jean Baptiste Bernadottes (sedermera Karl XIV Johan) landstigning och vistelse i staden 1810, varför en särskild utställning om honom och hans tid också invigs på Dunkers kulturhus den 20 oktober.

Mer information

Programpunkter, aktiviteter och tider följs bäst från nylanserade www.bernadotte2010.com

Carin Wredström, kommunfullmäktiges ordförande samt ordförande i styrgruppen för jubileet: 070-210 50 85

Helene von Platen, controller, avd. näringslivs- och destinationsutveckling: 070-354 60 69