De får Helsingborgs stads miljöpris 2012

Långeberga företagsgrupp tilldelas Helsingborgs stads miljöpris 2012. De har i flera års tid arbetat för att minska mängden matavfall som uppkommer i deras område. Det nyinstiftade barn- och ungdomspriset går till årskurs 2 på Campeon frigymnasium. Pristagarna får vardera 25 000 kronor.

Miljönämndens motivering lyder:
”Pristagarna av Helsingborgs stads miljöpris har gjort förtjänstfulla insatser för att minska sin egen miljöpåverkan. Pristagarna har arbetat under flera år för att minska mängden matavfall som uppkommer i deras område. Allt matavfall samlas in och transporteras sedan till NSR:s biogasanläggning på Filborna där avfallet blir till drivmedel för bland annat stadens bussar. Pristagarna minskar inte bara matavfallet utan även sina kostnader. Pristagarna arbetar även med att minska sin energiförbrukning. Att de nu får stadens miljöpris ska ses som en uppmuntran till fortsatt arbete och en sporre till andra som kan ta efter deras goda exempel.”

Helsingborgs stads miljöpris instiftades 2008 i syfte att stimulera miljöengagemanget bland stadens invånare, organisationer och företag. Långeberga företagsgrupp får årets pris i konkurrens med sju andra kandidater.

Miljöpriset för barn och unga
För första gången delar vi även ut ett miljöpris till barn och unga i Helsingborgs stad. I år går priset till årskurs 2 på Campeon frigymnasium. De får priset i konkurrens med fyra andra kandidater.

Miljönämndens motivering lyder:
”Vinnaren av 2012 års miljöpris för barn och unga har visat ett stort engagemang för vår miljö. De har inte bara lärt sig själva mer om miljöfrågor, de har även velat påverka helsingborgarna och lära dem mer om en hållbar framtid. Pristagarna har tagit kontakt med företag och kommuninvånare och berättat vad man kan göra för att förbättra vår miljö. Bland annat har de föreslagit att Helsingborgs stad ska ha ett miljökort, precis som det finns ett kulturkort.”

Miljöpriserna delas ut i samband med nationaldagsfirandet på Fredriksdal den 6 juni. Båda pristagare får en prissumma på 25 000 kronor.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Jähnke, ordförande i Miljönämnden i Helsingborgs stad

Johan Erlandsson, Mäster Grön/Långeberga företagsgrupp