Digitalisering leder till fler mänskliga möten i vården

Digitalisering leder till fler mänskliga möten i vården

Genom Hackathonevent, strukturerad omvärldsbevakning och tekniska pilotprojekt är vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborg tidiga med att fånga upp trender i välfärdsteknologi. Förvaltningens medarbetare tillsammans med omsorgsdirektör Britt-Marie Börjesson vågar sticka ut hakan och bidrar med en framåtanda som främjar modern teknik och ökad vårdkvalitet.

– Vi går från ord till handling utan att utreda ihjäl oss. För att hänga med i både samtid och framtid måste vi vara öppna för de tekniska hjälpmedel som finns på marknaden. Ambitionen i Helsingborg stad och i vård- och omsorgsförvaltningen är att leda den tekniska utvecklingen i branschen. Vi ska vara tidiga med att fånga upp internationella trender inom välfärdsteknologi. Alla arbetsmoment som frigör tid för mellanmänskliga möten välkomnas, liksom de verktyg som ökar kvaliteten för våra kunder, säger Britt-Marie Börjesson.

Viktigt att våga testa

För att överbrygga rädslan för det okända kring digitalisering lägger stadens vård- och omsorgsförvaltning resurser på att låta anställda och vårdtagare bekanta sig med ny teknik. Nyckelfri hemvård, sängsensorer och e-learning är sådana exempel på digitala hjälpmedel.

– Vi integrerar så många relevanta digitala arbetsredskap som möjligt i verksamheten. Men vi är också kritiska och utvärderar vilka tjänster och verktyg som har ett reellt värde, om det ska införas och får leva kvar. Vi har en strukturerad omvärldsbevakning för nyheter inom välfärdsteknologi så det råder inte någon brist på innovativa idéer. Min filosofi går ut på att våga prova i olika testmiljöer, sedan lära och därefter etablera eller ta bort. Svårare än så behöver det inte vara att införliva nya hjälpmedel. Att se den positiva respons som infinner sig när arbets- eller vårdkvaliteten ökar genom ny teknologi är fantastisk, säger Britt-Marie Börjesson.

Hackathon, poddar och nära samarbete med näringslivet

Omsorgsförvaltningen i Helsingborg har länge värnat om att samarbeta med det regionala näringslivet och företag välkomnas att testa nya tekniska produkter och tjänster i diverse pilotprojekt i organisationen. I våras genomförde förvaltningen även ett Hackathon dit programmerare från hela Sverige bjöds in för att bidra med kreativa digitala lösningar på behov som vårdtagare beskrivit.

– Intresset för problemlösning i vår bransch är stort och det finns mängder av sätt att fånga upp idéerna på. Många medarbetare bidrar också med fantastisk input och som omsorgsdirektör har jag ett ansvar att fånga upp dessa idéer tidigt. Ett bra ledarskap innebär att släppa fram andra och ge mandat förenat med ansvar. Att inspireras av varandra är ytterligare en viktig aspekt för att värna om utveckling i vårdyrket. För att stärka sammanhållningen inom vår organisation, som består av cirka 3000 medarbetare, sänder vi därför månatliga poddar där både medarbetare och jag själv intervjuas. Podd-sändningen har ersatt mitt tidigare nyhetsbrev och går i linje med den tekniska utveckling som jag värnar om, säger Britt-Marie Börjesson.

För mer information och frågor kontakta:
Britt-Marie Börjesson, Omsorgsdirektör Helsingborg, telefon 0709-52 60 83