Driften av Ragnvallagården och Lussebäcksgården ska upphandlas

Vård- och omsorgsnämnden i Helsingborg har beslutat att vårdboendena Ragnvallagården och Lussebäcksgården ska fortsätta drivas på entreprenad när nuvarande avtal med Vardaga upphör i mars nästa år.

Sedan april 2013 har Ragnvallagården och Lussebäcksgården drivits av Vardaga på uppdrag av vård- och omsorgsnämnden. När deras avtal löper ut den 31 mars 2020 vill nämnden att vårdboendena fortsätter drivas i privat regi.

– Vi vill att Helsingborg kan erbjuda vårdboenden som både drivs i egen och i privat regi. Genom konkurrensen ser vi till att de olika aktörerna känner sig extra sporrade till att utveckla sina verksamheter. Det viktigaste är en god kvalitet för våra äldre, säger Lars Thunberg (KD), vård- och omsorgsnämndens ordförande.

En referensgrupp, bestående av en representant för varje parti, tillsätts för att bereda möjligheter till insyn och att lämna synpunkter när förvaltningens upphandlingsgrupp tar fram ett förfrågningsunderlag.

I oktober förväntas vård- och omsorgsnämnden besluta vilken eller vilka aktörer som kommer driva Ragnvallagården och Lussebäcksgården när nuvarande avtal löper ut.

– I dialog med politiken kommer vi ta fram ett förfrågningsunderlag med krav som säkerställer att vårdboendena kommer drivas med god kvalitet och med kundens bästa i fokus, säger Annika Andersson, omsorgsdirektör i Helsingborgs stad.

Lars Thunberg, ordförande i vård- och omsorgsnämnden
E-post: lars.thunberg@helsingborg.se

Annika Andersson, omsorgsdirektör
E-post: annika.andersson7@helsingborg.se

Lisa Kron, kommunikatör, vård- och omsorgsförvaltningen
E-post: lisa.kron2@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.