Fler e-tjänster till helsingborgarna

Helsingborgaren kan idag sköta allt fler ärenden med kommunen via datorn. På tidpunkter hon själv väljer. I dag erbjuder staden 60 så kallade e-tjänster via sin hemsida. År 2014 ska de vara 150.

- Helsingborgarna ska, när som helst på dygnet, enkelt kunna sköta många av sina ärenden med kommunen via stadens webbplats. Det ökar servicen till medborgarna, men rätt hanterat frigör det även administrativ kapacitet i stadens förvaltningar, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

En e-tjänst kan sägas vara en interaktiv IT-baserad tjänst som löser ett önskemål eller problem hos användaren. En digital ansökan är utformad så att den bara går att skicka om den är komplett ifylld. Utan att behöva hantera papper, frimärken eller ringa på bestämda tider.

- En enklare vardag för helsingborgaren är förstås ett stående mål för Helsingborgs stad. E-tjänster gör oss också mer tillgängliga och kan stärka oss som demokratisk organisation. Ju mindre tid som människor behöver lägga på praktiska ärenden, desto mer tid frigörs för annat. Till exempel att engagera sig i Helsingborgsfrågor med politisk och strategisk innebörd, säger Lars Thunberg (KD), kommunalråd samt ordförande i Helsingborgs Demokratiberedning.

Bland dagens e-tjänster finns en stor variation: anmälan om att själv sota skorstenen, ansöka till gymnasiet, hantera fakturor eller sköta bygglovsärenden, för att nämna några. Den populäraste tjänsten är felanmälan. Här kan helsingborgaren direkt meddela stadsbyggnadsförvaltningen om hon ser förstörda papperskorgar, trasiga gatlyktor och annat liknande.

- Bland Sveriges kommuner ligger vi långt framme. Studiebesöken är många och vi försöker bjuda på vår kunskap så gott vi kan, säger IT-utvecklingschef Jukka Heino.

Flertalet e-tjänsterna som staden erbjuder har producerats av stadens kommunikationsavdelning. Andra med hjälp av externa leverantörer. Behoven styr. Beställare är de enskilda förvaltningarna. De baserar sin tur önskemålen på behov de uppfattat hos sina målgrupper.
­
- Utvärderingsfrågan är lite knepig. Vi vill ju inte ta bort något i dag som kan bli populärt i morgon. I det avseendet liknar e-tjänster mycket annat inom IT-världen - framtiden är svår att förutsäga. Vi har ett tydligt politiskt uppdrag och nu kör vi så det ryker. Tiden får visa vad som blir populärt bland helsingborgarna och vad som inte blir det, säger Jukka Heino.

Ingång till stadens e-tjänster finns i rubrikraden på startsidan www.helsingborg.se. Av säkerhetsskäl krävs e-legitimation för att använda en del av tjänsterna.

Mer information:
Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande 042- 10 50 87