Elever från Skolstaden gör film som projektarbete för att rädda liv på andra ungdomar

Bättre hopplös än livlös är rubriken på den informationsfilm som eleverna på Skolstaden har gjort på uppdrag av vattensäkerhetsrådet i Helsingborgs stad. Filmen berättar om riskerna att bada i hamnområdet i Helsingborg. Eleverna går ett program som heter NV-räddning, och en stor del av deras utbildning handlar om badsäkerhet.

Eleverna fick i slutet av tvåan frågan om det ville göra ett arbete om badsäkerhet som projektarbete under sista terminen på utbildningen. Frågan kom från vattensäkerhetsrådet, ett samarbetsorgan i staden där representanter från Helsingborgs hamn, skol- och fritidsförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen, Helsingborgs Brandförsvar och NSVA ingår. Eleverna heter Rebecka Andersson, Nathalie Öberg, Philip Abbe och Emil Råvik.

- Vi ville gärna göra ett meningsfullt projektarbete där vi kunde hjälpa till att göra Helsingborg till en säkrare badplats, berättar eleverna.

Det har länge funnits problem med att ungdomar hoppar från piren och kvickbron i Helsingborg, och det har också skett dödsfall där trots varningsskyltar. Eleverna ville hitta något mer sätt att nå ut med budskapet och valde därför att göra en film. När de gjort filmen ville de göra med och har också gjort en powerpoint-presentation med manus som utbildningsmaterial till skolor.

Filmen kommer att spridas genom bland annat en QR-kod. QR-koden scannar du in med hjälp av ett program i din mobil och då får du upp filmen i mobilen. Från och med måndag 4 juni kommer skyltar med QR-koden att finnas monterade på kvickbron, på trappan upp till H55-huset samt ute på pirområdet. QR-koden och filmen kommer också att finnas med i stadens gemensamma arbete mot en olycksfri kommun i en sommarkampanj inför kommande bad- och strandsäsong. Jörgen Hallberg är räddningschef på Helsingborgs brandförsvar och ordförande i vattensäkerhetsrådet:

- Vattensäkerhetsrådet, där Helsingborgs brandförsvar har samordningsansvaret, har en viktig uppgift att arbeta med vattensäkerhet så att drunkningsolyckorna minskar. Drunkning är en av tre vanligaste dödsolyckor, och i en stad som Helsingborg med mycket vatten runt omkring, där människor vistas vid hamnar, badstränder och dammar i olika bostadsområden, arbetar rådet med förebyggande genom olika informationskampanjer vid olika tillfällen. I arbetet ingår även att följa upp simundervisningen i skolorna och stadens flytvästdepå.

Arbetet med filmen är en del i ett pågående och långsiktigt arbete med bad-, strand-, och båtsäkerhet i Helsingborg. På flera stränder kommer utbildade strandvärdar finnas till hands och ha uppsikt över de badande. Under flera veckor i sommar kommer brandförsvaret turnera på olika stränder i Helsingborg med aktiviteter och tävlingar som syftar till att öka medvetenheten om hur du får en säker sommar.

För mer information kontakta:

Rebecka Andersson, elev Skolstaden
Telefon: 0709-561758 e-post: a.rebecka@hotmail.com

Jörgen Hallberg, Räddningschef Helsingborgs brandförsvar
Telefon: 042-10 65 90 e-post: jorgen.hallberg@helsingborg.se

Skolstaden är en del av Kunskapsstaden Helsingborg, Helsingborgs stads skolor.