Elinebo vårdboende får Helsingborgs stads utmärkelse Hälsofrämjande arbetsplats 2013

I år är det tredje gången som Helsingborgs stad delar ut utmärkelsen Hälsofrämjande arbetsplats. Utmärkelsen är ett sätt att lyfta fram de arbetsplatser som redan idag jobbar med att främja hälsosam livsstil, delaktighet och positivt arbetsklimat.

- Kul att även i år är det ett vårdboende som är mottagare av utmärkelsen. Det visar på alla positiva sidor som finns med att arbeta inom vård och omsorg och stärker yrkesstoltheten, säger kommunalråd Maria Winberg Nordström (FP), ordförande i HR-utskottet.

Sammanlagt var sex arbetsplatser nominerade:

1. Elinebo vårdboende, vård- och omsorgsförvaltningen
  2. Anpassad arbetsverksamhet, utvecklingsnämndens förvaltning
  3. Trumslagaren, musikinriktad daglig verksamhet, vård- och omsorgsförvaltningen
  4. Drottninghögs förskola Rubinen, skol- och fritidsförvaltningen
  5. Ringstorp skola, skol- och fritidsförvaltningen
  6. Näringsliv & Matchning, utvecklingsnämndens förvaltning

Hälsofrämjande kriterier

En hälsofrämjande arbetsplats är en arbetsplats som uppfyller Helsingborgs stads fem hälsofrämjande kriterier: skapa delaktighet och öppenhet i ett sammanhang av tydliga mål, rutiner och roller ta eget ansvar för sin hälsa, livsstil och sätta gränser i vardagen utnyttja möjligheten till verksamhetsutveckling, kompetensutveckling, att prova nya arbetsuppgifter respektera och ta tillvara varandras olikheter ge och få löpande feedback på arbetsplatsen, där framgångar uppmärksammas

Årets utmärkelse

Under hösten har alla medarbetare på de nominerade arbetsplatserna fått besvara en hälsoenkät som företagshälsovården Feelgood ansvarat för och som identifierat deras friskfaktorer. Parallellt har en beredningsgrupp bestående av fackliga representanter, HR-medarbetare och förra årets vinnare gjort en egen bedömning av arbetsplatserna utifrån de hälsofrämjande kriterierna. Därefter gjordes en samlad bedömning av enkätens och beredningsgruppens resultat, och enligt denna samlade bedömning utnämndes årets vinnare, Elinebo vårdboende.

- De nominerade arbetsplatserna hade inte så stor skillnad i enkätens resultat jämfört med tidigare åren. I den samlade bedömningen har beredningsgruppen även tagit hänsyn till varje arbetsplats unika förutsättningar, berättar arbetsmiljö- och hälsocontroller Agneta Kallstenius.

Mottagaren av utmärkelsen, Elinebo vårdboende på vård- och omsorgsförvaltningen får 100 000 kr för att vidareutveckla sitt hälsofrämjande arbete. Tvåan, Anpassad arbetsverksamhet på utvecklingsnämndens förvaltning får 75 000 kr och trean, Trumslagaren LSS på vård- och omsorgsförvaltningen får 50 000 kr.

Utmärkelsen kommer att delas ut den 10 december vid en ceremoni på Rådhuset.

För mer information kontakta:

Agneta Kallstenius, arbetsmiljö- och hälsocontroller, HR-avdelningen, stadsledningsförvaltningen, tel. 042-10 30 28 e-post agneta.kallstenius@helsingborg.se

Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd, ordförande i HR-utskottet: 070-210 50 80, Maria.Winberg-Nordstrom@helsingborg.se