Eneborgsplatsen invigs den 7 september

Eneborgsplatsen invigs den 7 september

Nu på onsdag, den 7 september, invigs Eneborgsplatsen efter ombyggnationens färdigställande. Projektet har genomförts i nära dialog med de boende i området, och parken är nu tryggare, tystare och trivsammare.

Eneborgsplatsen på söder i Helsingborg har fått sig ett ansiktslyft. Vi har genomfört enskilda djupintervjuer med ett trettiotal av de boende i området, där de kunnat lyfta önskemål om förändringar i parken. Bättre insyn, mer och bättre belysning för ökad trygghet, plats för lek och fler sittplatser är några av de önskemål som lades fram, som nu äntligen åtgärdats och står färdigbyggt. Även välkomnande entréer till parken och en ordentlig skylt finns nu på plats.

– Under 2020 har vi haft en omfattande och mycket värdefull dialog med de boende i närområdet, och har på så sätt kunnat ta del av invånarnas synpunkter på hur platsen kunnat förbättras. Det är en viktig trygghetssatsning, säger Christian Orsing (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Utöver åtgärder i parken på Eneborgsplatsen har även en innovativ bullermur i tegel satts upp mellan körfälten på Södra Stenbocksgatan. Muren sänker trafikljudet med flera decibel, och ljudmiljön i parken uppfyller Naturvårdsverkets riktvärde för ”parkmiljö i tätort” trots att en av Helsingborgs mest trafikerade gator ligger alldeles intill.

Allmänheten är välkommen på invigningen som sker på Eneborgsplatsen onsdagen den 7 september, mellan klockan 17.00 och 18.00.

Klockan 17.00

• Christian Orsing (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, invigningstalare.
  • Dansuppvisning med SKC Mladost och Luggudegillet.
  • Förfriskningar och tilltugg från Balkan burek och cevapi serveras, begränsad mängd. Först till kvarn.

För mer information kontakta:
Moa Sundberg, urban designer på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg
Telefon: 0733-12 02 27, e-post: moa.sundberg@helsingborg.se