Energi- och klimatrådgivningen arrangerar informationskväll i Bjuv

Den oberoende energi- och klimatrådgivningen i Nordvästra Skåne jobbar aktivt med rådgivning och information till privatpersoner, hushåll och företag i fyra kommuner – Helsingborg, Höganäs, Bjuv och Åstorp. Nu har turen kommit till Bjuv och området Hedvallska. Onsdagen den 3 april är det informationskväll för villaägarna med flera experter på plats.

Kommunens energi- och klimatrådgivare kommer att prata om vilka möjligheter som finns när det gäller att spara energi och pengar på uppvärmning, både genom bättre tekniska lösningar och genom att förändra sättet att använda energi i vardagen. Även Bjuvs kommuns byggnadsinspektör, skorstensfejarmästare och miljöinspektörer informerar under kvällen. Onsdagen den 3 april klockan 18:30-20:30 är Bjuvsborna inbjudna till Almliden. Anmälan sker till kommunens växel, telefon 042-458 50 00. Alla villaägare i Hedvallska har fått en personlig injudan, eftersom villorna i området har liknande förutsättningar med höga uppvärmningskostnader på grund av att husen värms upp av direktverkande el.

–  Vi vänder oss speciellt till området Hedvallska, eftersom villorna där har samma problematik. Men så klart är alla i Bjuv välkomna. Vi ger tips och råd om hur man kan spara energi, vilka val man har och hur man gör det på bästa sätt både för ekonomin och för miljön, säger energi- och klimatrådgivare Ewa Sylegård, som även utlovar fika till alla deltagare.

Program:

Uppvärmning – vilka alternativ finns: Energi - och klimatrådgivare Ewa Sylegård och Håkan Hanson

Regler – vilka möjligheter och skyldigheter har man: Byggnadsinspektör Anders Skoog, Bjuvs kommun

Elda – hur man eldar säkert och samtidigt sparar energi: Skorstensfejarmästare Patrick Nilsson, SIMAB

Hälsosam eldning – hälso- och miljösynpunkter på eldning: Miljöinspektör Anders Sturesson, Söderåsens  Miljörförbund

Energi- och klimatrådgivningen har funnits i sin nuvarande form sedan 1998. Sedan dess har det i varje svensk kommun funnits tillgång till någon att vända sig om man har frågor om sin energianvändning. Råd som kan innebära bra val av ny teknik vid nya inköp, lära in nytt beteende för att minska sina elkostnader och klimatsmartare lösningar i smått och stort. Nordvästra Skånes energi- och klimatrådgivning är placerad i centrala Helsingborg men bedriver även verksamhet i Bjuv, Höganäs och Åstorp.

För mer information

Ewa Sylegård, energi- och klimatrådgivare, telefon: 042-10 34 08, e-post: ewa.sylegard@helsingborg.se