Energifokus för delat miljöpris

Idag kommer miljönämnden ta det officiella beslutet om vem som tilldelas Helsingborgs miljöpris 2009. Miljöpriset instiftades av kommunfullmäktige 2008 för att stimulera miljöengagemanget bland stadens invånare, organisationer och företag. I år har miljönämnden fått in totalt 14 nomineringar.

Förslaget till beslut är att priset på 25000 kronor ska delas mellan Ann-Cathrine Karlsson, miljöstrateg på Helsingborgs lasarett och företaget Emotron AB.

Ann-Cathrine Karlsson har varit den drivande kraften bakom lasarettets systematiska miljöarbete som lett både till energibesparingar på 20 procent och 30-35 procents minskning av restavfall och läkemedelskassationer. Genom hennes målinriktade arbete ligger Helsingborgs lasarett nu i framkant i regionen när det gäller miljöfrågor. Helsingborgs lasarett är sedan 2004, som ett av de första sjukhusen i Skåne, certifierat enligt ISO 14001.

Emotron AB är ett Helsingborgsbaserat företag som utvecklar tekniska lösningar för varvtalsreglering på befintliga motorer. Emotrons lösningar optimerar driften och minskar energiförbrukningen med minst 20-50 procent. En minskad energiförbrukning är en av grundpelarna i det nu högaktuella området med minskad klimatpåverkan.

När vi delar ut Helsingborgs miljöpris för andra gången fokuserar vi på energifrågorna, säger Lars Thunberg (KD), ordförande i Miljönämnden. Ann-Cathrine Karlsson på Helsingborgs lasarett och Emotron AB har var för sig bidragit till bl.a. värdefull energibesparing och effektivisering - en viktig del i klimatarbetet - och får därför dela på 2009 års pris.

Miljöpriset kommer att delas ut i samband med stadens firande av Världsmiljödagen i Stadsparken den 5 juni.

För mer information:

Lars Thunberg