Europas största konferens om hållbara städer kommer till Helsingborg, den 1-3 juni, 2022. Bild: Urban Future/Helsingborgs stad

Europas största konferens om hållbara städer kommer till Helsingborg och H22 City Expo, sommaren 2022

Urban Future lockar årligen tusentals “CityChangers” till sina konferenser runt om i Europa för att diskutera hur världens städer kan göras mer hållbara. Nu är det klart att Urban Future kommer till Sverige – för första gången någonsin – nästa år. Platsen blir Helsingborg och den internationella stadsmässan H22 City Expo, den 1-3 juni, 2022.

– Vi vill att H22 City Expo ska vara den självklara internationella mötesplatsen där aktörer som arbetar för högre livskvalitet och att göra städer mer hållbara träffas och utbyter erfarenheter för att accelerera detta arbete globalt. Därför är vi otroligt glada för att Urban Future ser Helsingborg och H22 City Expo som den naturliga arenan för alla ”CityChangers” sommaren 2022, säger Lars Thunberg, kommunalråd, Helsingborgs stad.

Till Urban Future Helsingborg 22 väntas internationella beslutsfattare, påverkare, och förändringsagenter, så kallade CityChangers, från såväl näringsliv som offentlig sektor, och som alla arbetar aktivt för att göra världens städer mer hållbara. Konferensen är ett av Europas snabbast växande urbana evenemang och har på bara ett par år blivit Europas största evenemang om hållbara städer.

– Ser man till antalet invånare kommer Helsingborg att vara den minsta värdstaden någonsin för Urban Future men samtidigt en av de mest innovativa. Man hittar sällan städer som kan förvandla sig så snabbt och så radikalt som i fallet Helsingborg. Det är därför vi är så glada över att få hit CityChangers eftersom budskapet till världen är tydligt: Du behöver inte vara en stor stad för att framgångsrikt driva förändring, säger Gerald Babel-Sutter, CEO (VD) och en av grundarna av Urban Future.

Helsingborg kommer att bli Urban Futures första fysiska konferens sedan 2019. Den senaste genomfördes i Oslo samma år då fler än 2 600 ”CityChangers” från ett hundratal städer och 58 olika länder deltog.

– CityChangers som deltar i Urban Future är bland de mest passionerade och aktiva urbana förändringsskaparna i städer runt om i världen. Det är vårt mål att stödja dem genom att inspirera, utmana och motivera dem. Överallt i Helsingborg kan du se och känna passionen för att driva förändring och innovation. Kan det finnas en bättre plats för att mötas och inspirera till öppna sinnen?, säger Gerald Babel-Sutter, CEO (VD) Urban Future.

Programpunkter och talare under Urban Future Helsingborg 22, den 1-3 juni 2022, kommer att släppas längre fram. Mer information finns på www.urban-future.org/helsingborg22 #UFH22

Helsingborgs stad har i samarbete med Helsingborg Convention & Event Bureau och Event in Skåne arbetat under en längre tid med att värva Urban Future till Helsingborg sommaren 2022.

För mer information:
Lars Thunberg, kommunalråd, Helsingborgs stad, 070-628 43 10
Soraya Axelsson, Projektchef H22, 073-231 50 92
Lisa Gatterbauer, Kommunikationsansvarig på Urban Future, lisa@urban-future.org, +43 650 22 11 616

Den 30 maj – 3 juli, 2022, bjuder Helsingborgs stad in världen till att ta del av stadens hållbara och innovativa samhällslösningar under den internationella stadsmässan H22 City Expo. Med fokus på ett långsiktigt innovations- och förändringsarbete genom bland annat cirkularitet, hållbar stadsutveckling och smart teknologi kommer du kunna se, uppleva och utforska innovationer som formar framtidens smarta och hållbara stad. Läs mer på https://h22.se/h22cityexpo/