Experter om brott och utanförskap - pressinbjudan

Pressinbjudan från Helsingborgs stad

Forskare och författare föreläser på Dunkers kulturhus i Helsingborg 22-25 oktober. Media är välkommen.

Berättelser om brott och samhällets försök att hindra dem utgör en stor del av medias rapportering. Årets forskarvecka gör nedslag i aktuell forskning om ungdomsgäng och grupptryck, om att placera barn i fosterhem, om kommunikationsproblem i det öppna samhället och om svårigheter med brottsförebyggande arbete.

Välkommen till föreläsningar och diskussion på Dunkers kulturhus med start tisdagen den 22 oktober.

- I Helsingborg ska alla kunna känna sig trygga. Varje år samlar vi medarbetare och viktiga samarbetspartners för att utbyta erfarenheter, ta del av den senaste forskningen och få nya perspektiv på trygghetsarbetet i Helsingborg, säger Christian Orsing (M), kommunalråd och ordförande i brottsförebyggande rådet.

Hur formar vi ett Helsingborg där alla kan känna sig trygga? Det är utgångspunkten för brottsförebyggande rådets verksamhet (Brå), som nu arrangerar den fjärde forskarveckan med expertföreläsningar för stadens förtroendevalda, anställda och samarbetspartners.

Föreläsningar och tider i bilagan.

Mer information:
Christian Orsing (M), kommunalråd och ordförande Brå, 070-301 07 26
Lars Ohlsson, brottsförebyggande strateg: 042-10 51 45
Mer om brottsförebyggande rådet, www.helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.