Festen blev kunglig på Sofiero

Festen blev kunglig på Sofiero

Med målsättningen att ge mer trädgård och mer fest till besökarna tog sig ansvariga på Sofiero an årets Stora trädgårdsfest. Vilken fest det blev!  Slottsområdet förvandlades till ett grönskande trädgårdsrum med rådgivning från eliten, trädgårdsgiganterna bjöd till bords och det skapades sann odlarglädje för asfaltsfolket.

Den Stora Trädgårdsfesten är för många ett givet besöksmål i augusti och det var betydligt fler som noterat det prunkande kalaset i sin kalender. Antalet besökare steg med 14 procent i jämförelse med 2012 och landade på 16 555 personer. Noterbart i statistiken är också att antalet besökande barn steg med hela 85 procent och kulturkortsanvändare med 27 procent från föregående år. Annika Malmgren, platschef på Sofiero, är positiv till utvecklingen och inför framtiden:

–     Vi är alldeles överväldigade av alla lovord vi fått från både besökare och utställare om årets trädgårdsfest. Det är den bästa bekräftelsen man kan få på att vi tänkt rätt och det känns otroligt bra. Nu kavlar vi upp ärmarna och utmanar oss själva till att toppa årets succé 2014.

Ett populärt inslagen under festen är de olika tävlingarna. En av dem var ”Grön Haute Couture”, en tävling mellan blomsterbutikerna. Publiken röstade här fram ”Blown away” av Blomsterpigan i Malmö (32% ) till förstaplats och ”Rock’n doll” av Slottshöjdens blommor i  Helsingborg (24%) till en andraplats.

En annan tävling var ”Den rullande trädgården” dvs  besökarnas egna idéträdgårdar. Här var jury och publik helt eniga. Vinnare från båda håll blev ”Det stora i det lilla” av Eva Hårdvall och Lena Rosenqvist.

För mer info, kontakta
Annika Malmgren, Sofiero
annika.malmgren@helsingborg.se
+ 46 (0)42-10 45 46.
www.sofiero.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.