Fler tillagningskök på kommunala vårdboende i Helsingborg

Vård- och omsorgsförvaltningen har fått i uppdrag att utreda möjligheterna att skapa fler
tillagningskök på de kommunala vårdboendena i Helsingborg.

Det ska finnas fler tillagningskök, bland annat på Jordbodalens vårdboende. Förslaget finns med i det förslag till budget som Treklövern presenterade vid dagens nämndssammanträde torsdagen den 3 april.

– Jag är övertygad om att fler tillagningskök leder till högre matkvalitet. Ett nytt tillagningskök leder inte bara till positiva effekter för de hyresgäster som bor på Jordbodalens vårdboende utan ger även positiva effekter för alla våra hyresgäster på de andra kommunala vårdboendena i Helsingborg, säger Richard Lundberg, ordförande, vård- och omsorgsnämnden.

Idag finns ett tillagningskök på Kungshult som levererar mat till samtliga kommunala vårdboenden. Åbräddens vårdboende, som drivs på intraprenad, och som startade i april 2013 har ett eget tillagningskök men levererar inte till något annat vårdboende.

För ytterligare information kontakta:
Richard Lundberg (m), ordförande vård- och omsorgsnämnden, 0732-31 13 49