Flera företag har nu skrivit på klimatavtal i Helsingborg

Flera företag har nu skrivit på klimatavtal i Helsingborg

På morgonen den 28 januari höll staden en klimatfrukost där de presenterade sina nya klimatavtal inför en nyfiken publik. I samband med klimatfrukosten skrev de första företagen på och intresseanmälningarna fortsätter trilla in.

– Det här är ett viktigt steg i Helsingborgs hållbarhetsresa. Vi har en väldigt ambitiös klimat- och energiplan i Helsingborg som styr hur vi jobbar med de här frågorna. Om vi ska nå målen i den så måste vi samarbeta med både näringslivet och civilsamhället, berättar Henrik Frindberg, miljödirektör i Helsingborgs stad.

Överenskommelserna skrivs på efter en dialog med tjänstemän på kommunen, där specifika åtaganden diskuteras.

– Många företagare i Helsingborg brinner för hållbarhetsfrågan och har redan ett starkt engagemang för klimatet. För dem blir dessa överenskommelser ett sätt att visa det engagemanget och samtidigt stärka det ytterligare. Med verktyget Climate View som vi kopplar på klimatavtalen kommer det även bli möjligt att följa upp hållbarhetsarbetet tydligare, säger Annette Melander Berg, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

De har skrivit på

Det var Elis Textil Service, NTEX Inrikes och Öresundskraft som var först ut med att skriva på klimatavtalen och därmed bli en del i stadens pågående hållbarhetsarbete.

– Det var en självklarhet för oss att skriva på. Hållbarhet är något vi känner starkt för och vi tar gärna på oss ledartröjan när det kommer till detta, säger Anette Yngvesson, VD på NTEX Inrikes.

Utöver de här företagen har ett 10-tal företag och föreningar gjort intresseanmälningar.

Kompletterar Helsingborgarnas klimatavtal

Överenskommelserna är framtagna i ett samarbete mellan staden, företag, föreningar och engagerade invånare.

Det finns sen tidigare ett lokalt klimatavtal i Helsingborg riktat till invånare: Helsingborgarnas klimatavtal. Helsingborgarnas klimatavtal är ett invånarinitiativ som drivs ideellt av en grupp Helsingborgare, med syftet att engagera fler i hållbarhetsfrågan.

Helsingborgs stad hjälper till att marknadsföra Helsingborgarnas klimatavtal. Gruppen bakom initiativet har nu kompletterat med ett klimatavtal för barn, med hjälp från stadens barnrättsstrateger och elever på Västra Ramlösa skola.

Mer information om stadens klimatavtal går att hitta på helsingborg.se/klimatavtal.

På klimatavtalet.se kan du läsa mer om initiativet Helsingborgarnas klimatavtal.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.