FN-möte om hållbarhet till Helsingborg under H22 City Expo

FN-möte om hållbarhet till Helsingborg under H22 City Expo

Städer har makten att agera och driva på arbetet mot målen för en hållbar utveckling. Det är budskapet när UNECE, FN:s ekonomiska kommission för Europa, i samarbete med Helsingborgs stad, bjuder in världens städer till H22 +50 Sessions – ett tvådagarsmöte den 31 maj - 1 juni om smarta, hållbara och inkluderande städer.

Många av de utmaningar som världen står inför kräver lokala lösningar. H22 +50 Sessions sätter fokus på de enskilda städerna för att möta urbaniseringens utmaningar och skapa förutsättningar för de globala hållbarhetsmålen. Mötet i Helsingborg i sommar blir en dynamisk plattform som sammanför beslutsfattare från europeiska städer med näringsliv, civilsamhälle och akademi.

H22 +50 Sessions som hålls under den första veckan av H22 City Expo genomförs dagarna innan konferensen Stockholm +50 och blir ett startskott med samma inriktning som i Stockholm – att öka tempot i omställningen mot hållbara och gröna samhällen, fler jobb och en miljö i balans för alla.

Under H22 City Expos 35 dagar långa internationella stadsmässa delar Helsingborgs stad med sig av egna erfarenheter kring hur man kan testa och utveckla smarta och hållbara initiativ för att ge människor i staden ett gott liv in i framtiden.

– Vi är otroligt stolta över att tillkännage mötet tillsammans med UNECE som en del av H22 City Expo. H22 +50 Sessions blir en viktig plattform för att lyfta fram städernas kraft att driva på positiv förändring på lokal nivå. Vi ska leda omställningen för både klimatet och för att skapa framtidens välfärd. Den omställningen är Helsingborg redan idag en testbädd för. Vi är på intet sätt färdiga i sommar och jag hoppas att fördjupa dialogen med de som bjuds in av FN till Helsingborg, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande Helsingborg.

– De innovations- och välfärdssatsningar som vår stad fokuserar på spelar roll inte bara för vilken stad vi har idag – utan vilket liv våra barn ska leva framöver. Det är viktigt för oss att använda H22 City Expo som en språngbräda i vårt uppdrag att skapa förutsättningarna för framtidens välfärd. Med H22 City Expo visar Helsingborg sitt engagemang för att bygga en mer hållbar framtid tillsammans med invånare, föreningsliv, andra städer, företag, akademi och internationella organisationer, säger Jan Björklund (S), oppositionsråd i Helsingborg.

För mer information och intervjuer kontakta:

Pressansvarig Karin Liliedahl

Karin.liliedahl@helsingborg. se