Förtydligande om avgift för anmälan av miljöfarlig verksamhet

I en nyhetstext om företagsklimatet i Skåne uppger Svenskt Näringsliv på sin webbplats att avgiften för anmälan av miljöfarlig verksamhet i Helsingborgs stad är 10 000 kronor. Denna siffra stämmer inte. Avgiften för anmälan av miljöfarlig verksamhet tas ut enligt en timavgift och varierar från fall till fall.

I den text som publicerades på Svenskt Näringslivs hemsida den 2011-04-08 kan man felaktigt få uppfattningen att Helsingborgs stad generellt tar ut en anmälningsavgift på 10 000 kronor för miljöfarliga verksamheter.

Beloppet, 10 000 kronor, kommer från en enkät som miljöförvaltningen i Helsingborg svarade på i oktober 2010.

Miljöförvaltningen vill därför göra följande förtydligande:

Det omnämnda beloppet om 10 000 kronor avsåg en större tågtvätt med känslig lokalise­ring ur miljösynpunkt. Miljönämnden i Helsingborg har inte någon generell anmälnings­avgift för miljöfarliga verksamheter, utan prövningsavgifterna blir olika beroende på hur lång tid handläggningen av ansökan tar.

Sökanden betalar en timavgift om 750 kronor vid prövningen och hur stor tidsåtgången blir beror bland annat på verksamhetens storlek och komplexitet.

För mer information, kontakta gärna:
Barbro Danielsson, avdelningschef vid Miljö- och hälsoskyddsavdelningen

barbro.danielsson@helsingborg.se

Peter Jupén, biträdande miljödirektör vid miljöförvaltingen

peter.jupen@helsingborg.se