Bild hämtad från: https://dialog.helsingborg.se/karantanen/karantanen-i-historien

Från djurkarantän till galleri – Helsingborgs konstförening hyr ny lokal

Helsingborgs konstförening startar galleri i Karantänen, beläget i Norra hamnen i Helsingborg. Lokalen som är byggd 1916 fungerade som djurkarantän fram till 1981 och syftet var att förhindra att djursjukdomar kom in i landet. I modern tid har Karantänen varit bland annat nattklubb och inhyst segelmakare. Sedan 2020 är lokalen återigen i stadens ägo och nu ska lokalen hyras ut till Helsingborgs konstförening med start första april.

Helsingborgs konstförening har ungefär 600 medlemmar och arrangerar utställningar, föredrag och konstresor med syfte att bredda konstintresset i staden. Föreningen får hyresstöd från kulturnämnden och kommer att använda Karantänen som utställningslokal.

– Jag är jätteglad över att helsingborgarna får förstärkta möjligheter att se lokala Helsingborgs- och kanske nordvästskånska konstnärers verk av god kvalitet. Att dessutom få göra det på en plats som Karantänen med sitt läge precis vid sundet är verkligen perfekt. Och inte minst – det känns glädjande att Helsingborgs konstförening får tillgång till ett galleri och jag är övertygad om att detta utvecklar konstintresset i och kring Helsingborg, säger kulturnämndens ordförande Alexander Kolind.

Föreningen får tillgång till Karantänen första april och kommer att iordningställa den för att ha invigningsutställning med preliminärt datum 22 april. Galleriet kommer att vara öppet lördagar och söndagar klockan 13.00–16.00 och det är fri entré. Helsingborgs konstförenings ordförande, Ulf Hedén, kommenterar:

– Äntligen har föreningen fått möjlighet till en utställningslokal med bra läge i Helsingborg. Vi ser fram emot att kunna presentera lokala och regionala konstnärer för Helsingborgarna och deras gäster! Det är också positivt att konstnärerna får en ny scen att visa sin konst i, säger Helsingborgs konstföreningens ordförande Ulf Hedén.

Läs mer om Karantänens historia

Ulf Hedén, Helsingborgs konstförenings ordförande.
    info@hbgkonst.se

Hilda Knafve, avdelningschef på kulturutveckling, Helsingborgs stad.
    0708-31 43 85 eller hilda.knafve@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.