Från nyanländ till nyanställd - Framgångsrikt lotsprojekt för nyanlända flyktingar i Helsingborg

För två år sedan fick 40 nyanlända flyktingar i Helsingborgs stad en egen introduktionslots för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. Hälften av dem fick hjälp av en privat lots och hälften av en kommunal. Tack vare stödet från lotsarna kan nära hälften av dem försörja sig själva genom arbete eller studier. Ett mycket bra resultat som det ofta tar 4-10 år att nå upp till i den ordinarie introduktionsverksamheten i landet.

Det framgår av den utvärdering som gjorts av lotsprojektet och som presenterades vid ett seminarium den 10 mars. Utvecklingsnämnden i Helsingborgs stad drev under år 2009-2010 Sveriges första lotsprojekt för nyanlända.  Lotskonceptet hämtades från en statlig utredning, som föreslog att lotsen skulle vara ett oberoende konkurrensutsatt företag som skulle få betalning efter prestation.

Förslaget ledde senare fram till den nya lagen om nyanländas etablering, som trädde i kraft den 1 december 2010. Den innebär att Arbetsförmedlingen med hjälp av så kallade etableringslotsar, som de nyanlända får välja mellan, har tagit över introduktionen från kommunen.

Ta vara på erfarenheterna

Christian Orsing (M), ordförande i utvecklingsnämnden, är mycket nöjd med lotsprojektets positiva resultat.

- Det är glädjande att vi lyckats så bra med att lotsa ut de nyanlända på arbetsmarknaden.  Helsingborg var tidigt ute med att pröva lotsmodellen, som nu kommer att genomföras i hela Sverige fast med Arbetsförmedlingen som ansvarig.  Även om vårt eget lotsprojekt nu är avslutat hoppas jag att vi i fortsättningen lokalt kan ta tillvara de goda erfarenheter som gjorts, säger Christian Orsing.

Betalning efter prestation

Lotsprojektet i Helsingborg startade som ett försök för att skynda på de nyanländas väg mot egen försörjning. Det har också varit ett sätt att utveckla introduktionsarbetet och få fram nya idéer.

Uppdraget att bli lots gick till en privat respektive kommunal utförare, Uppdrag Integration i Helsingborgs stad samt företaget Arbetsmarknadsservice. De har fått betalt för sitt arbete utifrån hur väl de lyckats lotsa ut de nyanlända på arbetsmarknaden.

Lotsarnas resultat har sedan jämförts med en referensgrupp som hänvisats till den ordinarie introduktionsverksamheten i Helsingborg.

Målet: egen försörjning

Den interna lotsen lyckades få 45 procent av sina deltagare att nå målet: egen försörjning genom arbete i minst sex månader eller studier som berättigar till studiestöd. Den externa lotsen fick 42 procent av deltagarna att nå detta mål.

Enligt nationella siffror brukar 40 procent bli självförsörjande först efter 4-10 år i landet.  35 procent av deltagarna i referensgruppen som fått ”vanlig” introduktion blev självförsörjande, även det ett bra resultat nationellt sett. Med självförsörjande menas att den nyanlända inte längre behöver försörjningsstöd.

Utvärderingen lyfter fram fem avgörande faktorer för lotsarnas goda resultat:

• Individuellt arbetssätt med ett coachande förhållningssätt, mycket plats för den enskildes situation, behov och önskemål.
  • Små enheter – lotsarna har haft hand om max 20 nyanlända personer.
  • Olika perspektiv genom att både en kommunal och en privat utförare varit lotsar.
  • Ersättning efter prestation, ett mycket effektivt sätt att styra verksamheten mot önskade mål.
  • Aktiv styrgrupp med representanter från enheterna Entrén, Flyktingmottagande/Nyanlända, SFI och utvecklingsstaben vid utvecklingsnämndens förvaltning.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lena Anderskiöld, programområdesansvarig Flyktingfrågor, 042-10 50 00 , eller 070-281 49 67

Khawla Ibrahim, lots enhet Integration, Uppdrag, 042-10 52 02 (Kan förmedla kontakt med deltagare i lotsprojektet som kommit ut på arbetsmarknaden).

Anita Strömgren, arbetsmarknadskonsult Arbetsmarknadsservice AB, 042-13 18 15, 0708-37 69 66