Framtidens Drottninggatan/Järnvägsgatan tar form under hösten

Drottninggatan/Järnvägsgatan ska förvandlas från en tungt trafikerad genomfartsled till en gata där människor trivs och vill vara. Under hösten genomförs parallella uppdrag med syftet att hitta den bästa lösningen för gatan.

Kommunfullmäktige beslutade 12 juni att genomföra en omdaning av Drottninggatan/Järnvägsgatan med separata bussfiler. Omdaningen blir ett av stadens mest omfattande stadsförnyelseprojekt. Under hösten genomförs parallella uppdrag där fyra utvalda företag skissar på hur gatan kan se ut i framtiden.

Målet – ett mänskligare och grönare stråk med bättre luft

Målet med omdaningen är att skapa ett mänskligt och grönare stråk med bättre luft och färre bilar. Helsingborgs nya paradgata ska vara tilltalande och välkomna bilister, bussresenärer, cyklister och flanörer. Med fler människor ökar också handeln. Separata körfält för bussar ingår som en förutsättning, likaså bättre och säkrare cykelväg och bättre plats för gående.

Parallella uppdrag
Idag tilldelades fyra team det parallella uppdraget:

• Adept, SLA, Via Trafik, Tyréns
  • WSP, Schönherr
  • Sydväst, Jais arkitekter,Trivector, Black
  • White, Atkins

Arbetet inleds den 27 september med ett startmöte. Under hösten ska företagen ta fram ett förslag på hur gatan kan omgestaltas. I november sker en mellanavstämning och i början av 2014 ska de parallella uppdragen slutredovisas.

- Samtliga team är synnerligen kompetenta och kreativa varför vi förväntar oss många kloka och goda idéer för vår nya stadsgata, säger Ole Andersson, projektledare.

Efter idéfasen som beräknas avslutad under första kvartalet 2014, inleds en projekteringsfas innan anläggningsarbeten kan påbörjas.

För mer information:
Ole Andersson, projektledare
E-post: ole.andersson@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.