Framtidens nordiska infrastruktur diskuteras i Helsingborg

Framtidens nordiska infrastruktur diskuteras i Helsingborg

Pressinbjudan

Fredagen den 6 december välkomnas media till Nordisk infrastrukturkonferens i Helsingborg. Nya rön, föredrag och debatter väntar, liksom upplägg för finansiering och genomförande av stora infrastrukturprojekt.

– Morgondagens transportnät i Norden har stort inflytande på samhällets utveckling. Rätt infrastrukturinvesteringar skapar tillväxt såväl regionalt som nationellt, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad som är värd för konferensen.

Den långsiktiga transportplaneringen i Sverige, Norge och Danmark skapar utmaningar och möjligheter på flera nivåer. Ländernas övergripande planering tas upp i ett myndighets- och näringslivsperspektiv, sedan analyseras Nordens framtida konkurrenskraft i ett globalt perspektiv. Eftermiddagen bjuder på ett antal nya modeller för finansiering av gränsöverskridande infrastruktursatsningar, där en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör används som business case.

Bland föredragshållarna finns Pierre Olofsson, vd för Skanska Sverige, Michael Svane, branchdirektör för Dansk Industri och Kristian Terling, Managing Director för Houlihan Lokey. Ola Elvestuen, vice partiledare i norska Venstre, inviger konferensen tillsammans med värden, kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson. Trine Grönlund är moderator.

Konferensen sker på Dunkers kulturhus fredagen 6 december klockan 9-15.30.

Infrastrukturkonferensen kan följas i realtid via: www.bambuser.com/channel/helsingborg
Hashtag för Twitter: #Nordiskinfra

Konferensen vill tjäna som mötesplats för framtidens nordiska infrastruktur, över politiska block- och nationsgränser. Det är sjätte året som Nordisk infrastruktur genomförs.

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande 042-105087
Angelica Nilsson, projektkoordinator, 0732-311 865