Framtidsmässa i Helsingborg för studenter från gymnasiesärskolan

Framtidsmässa i Helsingborg för studenter från gymnasiesärskolan

För tredje året i rad arrangeras Framtidsmässan i Helsingborg. Mässan är till för ungdomar  som snart tar studenten från gymnasiesärskolan.  På mässan får ungdomarna veta mer om vilka möjligheter som finns för dem när det till exempel gäller arbete, sysselsättning, fritid och ekonomi.

Initiativtagare till mässan är Elevhälsan i Helsingborg i ett samarbete med Höganäs kommun, Bjuvs kommun, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och Region Skåne. Under ett par timmar får mässbesökarna träffa de olika aktörerna, ställa frågor och få information och rådgivning om  arbetsmöjligheter, fritidssysselsättning och annat man kan behöva veta inför framtiden.

Karin Stenberg är samordnare för särskolans resursteam på Elevhälsan i Helsingborg.

-  Elevhälsan bidrar, bland annat genom särskolans resursteam, till att stimulera elevernas utveckling och aktivitetsmöjligheter. Syftet med våra insatser är att skapa förutsättningar för en god livskvalitet i framtiden för alla våra elever, såväl under skoltiden som efter avslutad skolgång.

Framtidsmässan ger elever och föräldrar möjlighet till att komma i kontakt med olika aktörer
som finns, för att eleven ska hamna rätt i arbete eller aktivitet efter avslutad utbildning i  gymnasiesärskolan.

Mässan hålls den 16 oktober mellan klockan 15-18 på Norreheds konferenscenter, Planteringsvägen 139 i Helsingborg.

För mer information kontakta:

Malin Johansen, kurator i särskolans resursteam, Elevhälsan i Helsingborg

Karin Stenberg, samordnare särskolans resursteam, Elevhälsan i Helsingborg