Fredrik Wahrolén är ny kommunikations- och marknadsdirektör i Helsingborgs stad

Fredrik Wahrolén är ny kommunikations- och marknadsdirektör i Helsingborgs stad

I dag fattades beslut att anställa Fredrik Wahrolén som ny kommunikations- och marknadsdirektör i Helsingborgs stad. Fredrik Wahrolén har en bakgrund som chef för marknad, kommunikation och försäljning inom företag som Mercedes-Benz, Peab och IKEA. Han tillträder tjänsten den 6 oktober 2021.

–Jag är både glad och stolt över att få kliva in i den nya rollen som kommunikations- och marknadsdirektör i Helsingborgs stad. För mig är stadens ambition att vara en av Europas mest innovativa städer både lockande och utmanande. Jag ser verkligen fram emot att få leda stadens kommunikations- och marknadsarbete tillsammans med kollegor och medarbetare i Helsingborg. H22 City Expo ligger framför oss och det ska bli riktigt spännande att få vara en del i det arbetet, säger Fredrik Wahrolén.

– Fredriks gedigna bakgrund och långa erfarenhet kommer väl till pass för stadens ambition med H22 City Expo men också att fortsätta arbetet med att sätta Helsingborg på kartan efter 2022, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad.

– Det är glädjande att se att de tre rekryteringsgrupperna i bred enighet tycker att Fredrik Wahrolén är rätt person för tjänsten. Vi hade flera kvalificerade sökande och efter en grundlig process känns det riktigt bra att vi landat i att erbjuda Fredrik tjänsten. Hans erfarenhet och kompetens i att leda, samordna och utveckla kommunikations- och marknadsarbete är precis det vi söker, säger Jonna Myrebris, biträdande stadsdirektör.

Fredrik Wahrolén kommer närmast från rollen som interim global PR-chef på Volvo Cars. Han har tidigare varit marknads- och försäljningsdirektör på Koenigsegg i Ängelholm och kommunikationschef på Mercedes-Benz. Wahrolén har även varit kommunikationschef på Peab, Duni och IKEA Sverige samt VD för PR-byrån GCI Mannov.

Fram till att Fredrik Wahrolén tillträder tjänsten den 6 oktober fortsätter Pernilla Blixt som interim kommunikationsdirektör för stadsledningsförvaltningens kommunikation- och marknadsavdelning.

För mer information:

Fredrik Wahrolén, tillträdande kommunikations- och marknadsdirektör, tfn: 0735-23 23 99

Palle Lundberg, stadsdirektör, 042-106600

Jonna Myrebris, biträdande stadsdirektör, 0730-786104

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.