Garpar, gipskatter och svartskallar Invandrarna som byggde Sverige

Garpar, gipskatter och svartskallar Invandrarna som byggde Sverige

Ett lokalhistoriskt föredrag om viktiga invandrarföretag i svensk historia, I boken ”Garpar, gipskatter och svartskallar” presenteras en rad spännande människor: handelsmän från tyska Hansan, smeder från Vallonien, brittiska ingenjörer och många andra invandrare som har gjort viktiga insatser i Sverige. Vi möter också många välkända svenska företag som har byggts upp av invandrare, till exempel Bonniers och Gleerups, Cloetta och Marabou, Expressen och Göteborgs-Posten, Felix och Findus, Höganäs och Perstorp, Handelsbanken och Sparbanken.

”Garpar, gipskatter och svartskallar” utsågs av nättidningen Svensk Historias läsare till 2010 års bästa bok om svensk historia.
Författaren Anders Johnson, som har inriktningen svensk näringslivshistoria, berättar om sin bok

Porträttet föreställer Julius von Gerkan från Riga, i dåvarande Ryssland. von Gerkan var teknisk chef vid Helsingborgs Gummifabriker, handplockad av Henry Dunker.

När: Onsdag 7 december 18:30
Plats: Dunkers kulturhus, Konsertsalen