Gatsmart odling – förr, nu och i framtiden

Gatsmart odling – förr, nu och i framtiden

Ulrika Flodin Furås, författare till boken Gatsmart odling, besöker stadsbiblioteket tisdagen den 1 oktober. Under föreläsningen berättar Ulrika Flodin Furås om odling i staden både ur ett historiskt och ur ett framtida perspektiv. Hon ger handfasta tips på hur du kan odla i staden med exempel från flera städer runt om i världen.

Fokus under föreläsningen Gatsmart odling ligger på hur vi kan skapa gröna rum i staden mellan hyreshusen, på balkongen, i parker och i kolonier. Men Ulrika Flodin Furås pratar också om livsviktig odling i staden i kristider.

Om man odlar växter som både pryder miljön och är ätbara bidrar man samtidigt till ett friskare ekosystem. Ulrika Flodin Furås menar att vi skapar gröna korridorer som hjälper insekterna att transportera sig mellan parker och andra grönområden.

– Jag vill odla växter som går att äta, som är vackra att se på och som främjar insektslivet. Antalet insekter minskar och privatpersoners odlingar i stan är en mycket viktig del i att skapa bra miljö för våra pollinerare, som bin, fjärilar och humlor, säger Ulrika Flodin Furås.

Ulrika Flodin Furås är trädgårdsjournalist, fotograf och redaktör för tidningen Koloniträdgården. På sin blogg gatsmart.eu visar Ulrika Flodin Furås exempel på stadsodling från hela världen och tipsar om hur man kan göra stadsrummet grönare.

Efter föreläsningen visar Janine Österman, trädgårdsmästare Helsingborgs stad, bilder om projektet Planteringar utan gränser, som pågår på fyra olika platser i Helsingborg.

Föreläsningen på Helsingborgs stadsbibliotek börjar kl 18:00 och är gratis.

För mer information:
Ulrika Flodin Furås, telefon: 0706-506816

Janine Österman, trädgårdsmästare Helsingborgs stad, telefon: 0702-105892

Linnea Folkesson, projektsamordnare, Miljöbyrån i Helsingborgs stad, telefon 042-10 44 55

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.