Hållbara städer ska utvecklas i Helsingborg

Hur ska våra städers energiförsörjning, vatten-, och avloppssystem se ut i framtiden? För att svara på den frågan har Helsingborg, tillsammans med andra aktörer dragit igång samarbetet Urban Magma. Nu beviljas satsningen 15,5 miljoner kronor av Vinnova för att utvecklas och på sikt locka utländska företag och investeringar.

2020 ska Skåne vara ledande internationellt när det kommer till att utveckla produkter och tjänster för hållbara städer. Det är ett mål som Region Skåne har satt upp. Målet ska bli verklighet genom Urban Magma, ett samarbete mellan bland andra Region Skåne, Sustainable Business Hub och regionens fyra största städer.

I projektet undersöker kommuner, näringsliv och forskare vilka behov städerna har. Det kan gälla allt från energiförsörjning till vatten- och avloppslösningar eller avfallshantering. Nya hållbara lösningar tas fram och testas i någon av de fyra kommunerna som deltar. I Helsingborg är både stadsutvecklingsprojektet H+ och Drottninghög aktuella.

- Här i staden var vi tidigt ute med sådant som återvinning av organiskt avfall. Och Öresundskraft har varit drivande i projekt inom industriell symbios, vilket i praktiken innebär att restvärme från industrier som till exempel Kemira värmer upp vattnet som går in i fjärrvärmenätet, säger Magnus Ydmark som är chef för planeringsenheten på Helsingborgs stad.

Det långsiktiga målet med Urban Magma är att utveckla forskning och företag så att exporten av hållbara varor och tjänster ökar. Detta ska i sin tur skapa nya jobb inom miljöteknik i regionen. I Helsingborg har till exempel den gamla tippen blivit VERA Park, en industripark där företag gör pilotstudier av nya produkter. En idé som testats där är företaget GAIA:s nedbrytbara plast som är gjord av förnyelsebara material. Försöken slog väl ut och nu har förkläden i detta material köpts in av Region Skåne.

- Det räcker inte att ha de bästa idéerna i dag utan vi måste ta fram morgondagens produkter och tjänster. Det är en förutsättning för tillväxt. Vi är ledande inom avfall och återvinning men vi vill fortsätta utveckla oss, säger Kim Olsson, VD på NSR som har ansvaret för industriparken.

Nu får satsningen en skjuts av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Urban Magma kommer att finansieras under tio år av Vinnovas program Vinnväxt, som syftar till att stärka och utveckla tillväxtområden. Under den första etappen, 2016-2019, får Urban Magma 15,5 miljoner kronor.

- Det är ett kvitto på att vi ligger långt fram inom miljöteknikområdet. Försöksverksamheten blir beviljad och satsningen får en nyinjektion vilket gör att vi kan växla upp och göra ännu mer, säger Magnus Ydmark.

Nästa år hålls konferensen Meeting Point Urban Magma i Helsingborg. Då träffas de olika aktörerna som samarbetar i projektet för att ta del av seminarier och utbyta erfarenheter.

För ytterligare information: Magnus Ydmark, chef för planeringsenheten på Helsingborgs stad: 042-10 50 78