Helsingborgs Minimeringsmästare samlades för uppstartsträff på NSR:s huvudkontor. Fr v familjerna Sidorenko, Hertzman, Kruuse och Sundberg. (Några deltagare saknas på bilden)

Här är Minimeringsmästarna som ska halvera sitt avfall

Nu är Helsingborgs deltagare i tävlingen Minimeringsmästarna uttagna. Under ett spännande år får deltagarna utmaningar och inspiration för att halvera sitt avfall.Minimeringsmästarna är taggade att göra förändringar i sin livsstil och tävla mot andra hushåll i den stora Sverigekampen.

I Sverige konsumerar vi som om det fanns 4,2 jordklot och 2020 slängde varje invånare i nordvästra Skåne 368 kg avfall. I tävlingen Minimeringsmästarna får deltagarna stöd, ökad kunskap och inspiration för att minska sin avfallsmängd.

I söndags var det uppstartsträff för Helsingborgs Minimeringsmästare på NSR:s huvudkontor. De utvalda hushållen har medlemmar i olika åldrar som bor i hyresrätt, bostadsrätt och villa. Gemensamt för dem alla är att de vill göra skillnad. Medan de serverades äppelpaj, gjord i Rydebäcksskolans kök på räddade äpplen, berättade de om varför de vill vara med i tävlingen.

- Min man jobbar i skolrestaurang och är mycket engagerad i att minska matsvinnet. Vi handlar en hel del på loppisar och försöka minska vår konsumtion, men vill lära oss mer om vad vi kan göra. Vi hoppas även kunna inspirera andra vi känner som konsumerar mycket i onödan, säger Semone Sundberg.

- Konceptet Minimeringsmästarna är väl beprövat av Göteborgsregionen och deltagarna har lyckats minska sitt avfall med 50 procent. Det ska bli roligt att få följa deltagarnas resa och hur de lyckas med att bryta vanor. Både genom ändrade konsumtionsmönster och hur de ser på det vi kallar avfall, men som många gånger kan vara en resurs, säger Karolina Nilsen, projektledare Helsingborgs stad.

Under det kommande året möts deltagarna på träffar med fem teman: hållbar konsumtion, matsvinn, farligt avfall, delande och textil. Vid varje träff får de tävlande i Minimeringsmästarna tre utmaningar på det aktuella temat, till exempel att laga mat på enbart rester, köpa begagnade gå-bort-presenter och köpstopp.

Minimeringsmästarna väger sitt avfall under tävlingens gång och det hushåll som minskat sitt avfall mest kan vinna på tre olika nivåer, i kommunen, i regionen och kanske till och med hela Sverigekampen. Vinster är valda utifrån hållbarhetsperspektivet, istället för onödiga saker kan man vinna till exempel en upplevelse.

En viktig del i att vara Minimeringsmästare är att sprida sina erfarenheter via sociala medier för att inspirera vänner och följare att ta ett steg för en mer hållbar livsstil.

Alla som vill kan bli Digital Minimeringsmästare genom att följa tävlingen i sociala medier och göra utmaningar. Som digital deltagare rapporterar man för sin kommun och har chans att vinna priser.

Tävlingen pågår till och med oktober 2022. Minimeringsmästarna arrangeras av Göteborgsregionen med stöd från Avfall Sverige. I nordvästra Skåne är det NSR som tillsammans med Helsingborgs stad och övriga ägarkommuner Bjuv, Båstad, Höganäs, Åstorp och Ängelholm håller i träffarna och kontakten med deltagarna.

För att komma i kontakt med Minimeringsmästarna och mer information:
    Karolina Nilsen, projektledare Helsingborgs stad, 0732-31 51 12, karolina.nilsen@helsingborg.se

Linda Aronsson, avfallsstrateg NSR AB, 042-400 1365, linda.aronsson@nsr.se