Hela Skåne Nordväst på årets gymnasiemässa i Helsingborg

Den 24-25 april 2013 är det dags för årets gymnasiemässa på Sundspärlan i Helsingborg. Elever i årskurs 8 och deras föräldrar får då möjlighet att träffa gymnasieskolorna i Skåne Nordväst för att få information inför det stundande gymnasievalet.

Antalet utställare och besökande elever är betydligt fler i år än vid förra årets mässa, då mässan enbart omfattade gymnasieskolor i Helsingborg. I år deltar utställare från samtliga 11 kommuner i Skåne Nordväst, vilket ger sammanlagt 31 skolor, såväl kommunala som fristående. Och runt 3000 elever är inbokade att besöka mässan. Men inte ska man väl välja gymnasieutbildning redan i årskurs åtta?

- Syftet är att sätta igång elevernas valprocess i god tid. Vi vill att eleverna ska få en bra bild av vilka möjligheter som finns, och ge dem nya perspektiv på sin framtida studie- och yrkesbana, säger Liana Piehl, samordnare på gymnasieantagningen på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Och nog kommer eleverna att få både information och inspiration. Programmet är ambitiöst. På mässan visas filmer om olika yrken. Varje besökspass inleds med en föreläsning av inspiratören och coachen Dennis Westerberg. Och på kvällen den 24 april, då mässan håller öppet även för föräldrar och andra som är intresserade, pratar Goran Sehovac från Arbetsförmedlingen om vikten av studier, och hur man bör tänka inför sitt gymnasieval. Och för att göra upplevelsen ännu trevligare är det musikunderhållning mellan passen.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Liana Piehl, samordnare på gymnasieantagningen
Telefon: 042-10 76 95, e-post: liana.piehl@helsingborg.se