Helsingborg är Skånes bästa miljökommun

I en granskning utförd av tidningen Miljöaktuellt placerade sig Helsingborg i år som bästa skånska miljökommun och på 11 plats totalt.

För fyra år sedan gick förstaplatsen till Helsingborg och sedan dess har vi varit bland de 10 bästa kommunerna, men i år fick vi en 11 plats men är ändå bäst i Skåne. Det som gör att kommunen håller sig kvar i toppskiktet är att Helsingborg under många år har arbetat strategiskt med miljöfrågorna, både över förvaltningsgränserna och tillsammans med de kommunala bolagen.

– Vi vill att Helsingborg ska vara en stad där hållbarhetsfrågorna genomsyrar alla våra
verksamheter. Det är bra för Helsingborg och helsingborgarna, men framförallt för kommande
generationer. Nu kommer vi titta på vilka åtgärder vi behöver genomföra för att ta oss tillbaka till topp tio,  säger Anna Jähnke (M), ordförande vid miljönämnden i Helsingborgs
stad.