Helsingborg är Sveriges åttonde största kommun

Befolkningen i Helsingborg ökade med 2 355 personer under 2014. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån som presenterades på torsdagen.

Den 31 december 2014 bodde 135 344 personer i Helsingborg. Det innebär en ökning med 1,8 % det senaste året.

- Folkökningen i Helsingborg under 2014 är den högsta som vi vet har registerats och procentuellt har Helsingborg den högsta ökningen bland de tio största kommunerna. Dessutom har vi nu gått om Norrköping i antalet invånare och är nu den åttonde största kommunen i Sverige, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Antalet födda ökade med drygt 1 % till 1 654 samtidigt som antalet äldre ökar, vilket bland annat beror på att antalet som avled minskade med 6 % jämfört med 2013.

Inflyttningen har ökat kraftigt, aldrig har så många flyttat till Helsingborg som under 2014. 8 770 personer flyttade in i kommunen och 6 847 flyttade ut.

- Att inflyttningen är så stor under 2014 beror delvis på att det byggs mycket bostäder i Helsingborg. Under 2014 färdigställdes 789 nya lägenheter, vilket är den högsta siffran sedan 1989, säger Peter Danielsson.

Läs mer på Statistiska centralbyråns webbplats

För mer information kontakta:
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad, telefon 042-10 50 87 Marianne Fabricius Toreblad, statistiker, Helsingborgs stad, telefon 042-10 50 68