Helsingborg är Sveriges bästa miljökommun för andra året i rad: Foto: Caroline Göransson

Helsingborg är Sveriges bästa miljökommun för andra året i rad

För andra året i rad har Helsingborgs stad blivit utsedd till Sveriges bästa miljökommun av tidningen Aktuell Hållbarhet. Helsingborg har legat i topp under alla år sedan mätningen startade 2009. Det är tredje gången staden tar hem förstaplatsen.

Många år av ambitiöst miljöarbete, en långsiktig vision och ett livskvalitetsprogram med både fokus på miljö och folkhälsa är grunden till framgången. Genom att utgå från livskvalitet har Helsingborgs stad fått en rejäl injektion i hållbarhetsarbetet.

– Staden har länge haft en bred politisk enighet om att ha fokus på ett hållbart miljö- och klimatarbete. Genom livskvalitetsprogrammet bidrar vi också aktivt till de internationella målen i Agenda 2030. Nu får vi ännu ett kvitto på att vi är ledande i det breda arbetet för en hållbar utveckling, säger Lars Thunberg, (KD),  kommunalråd och ordförande i beredningen för livskvalitet.

– Jag är stolt över att Helsingborg än en gång blivit utsedd till Sveriges bästa miljökommun och lyckas kombinera det med hög tillväxt. Det är så vi bygger smarta och hållbara städer. Vi har lyckats få miljöarbetet att bli en naturlig del i alla stadens verksamheter och lyckats engagera helsingborgarna i arbetet, så priset är verkligen hela Helsingborgs pris, fortsätter Peter Danielsson, (M), kommunstyrelsens ordförande.

Det strategiska miljö- och klimatarbetet genomsyrar stadens förvaltningar och bolag. Förutom livskvalitetsprogrammet ligger Helsingborgs stad i framkant när det gäller miljövänliga tjänsteresor, att ställa och följa upp miljökrav i upphandlingar, fossilfri energi och naturvård.

– Ett av stadens mål är att vara ledande inom miljö- och klimatfrågor. Det här priset är ett kvitto på att vårt långsiktiga miljöarbete ger resultat. Vi har sedan 2009, när vi fick priset första gången, legat högt i rankningen, säger Anders Lundström, (KD), ordförande i miljönämnden.

Priset delas ut av Aktuell Hållbarhet måndag den 2 juli i Almedalen och tas emot av Lars Thunberg.

För mer information kontakta:

Lars Thunberg, (KD), ordförande i beredningen för livskvalitet, 070-628 43 10

Peter Danielsson, (M), kommunstyrelsens ordförande, 042-10 50 87

Anders Lundström, (KD), ordförande i miljönämnden, 0739-62 44 40

Henrik Frindberg, miljödirektör, 042-10 50 25

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.