Helsingborg – bäst i Skåne på att ansöka om energikartläggning

Helsingborg – bäst i Skåne på att ansöka om energikartläggning

Än så länge har 15 Helsingborgsbaserade företag ansökt om den så kallade energikartläggningschecken. Det gör Helsingborg till den kommun som är bäst representerad av alla i länet.

Hur ser energianvändningen ut på våra företag? Svaret får man om man gör en energikartläggning. En sådan är inte gratis, men genom att ansöka om en så kallad energikartläggningscheck kan man få hjälp med halva kostnaden (upp till 30 000 kronor). Sedan 2010 har 15 Helsingborgsföretag ansökt om stödet. Bäst i Skåne, men från miljöförvaltningens sida hoppas man på att fler söker.

Genom att se över sin energianvändning kan man både bidra till en bättre miljö och spara pengar. Helsingborgs stad ligger i framkant när det gäller energirådgivning mot företag. Som det ser ut idag finns det fler företag som fyller kriterierna för en ansökan, därför kommer vi fortsätta arbeta proaktivt för att sprida information om energikartläggningschecken, säger Anna Jähnke (M), ordförande i Miljönämnden.

– Vi har gjort mycket i vår kombinerade tillsyn och energirådgivning. Hittills har vi besökt cirka 100 företag tillsammans med våra energi- och klimatrådgivare, och i vintras erbjöds även företagarna en kostnadsfri energieffektiviseringsutbildning, berättar Magnus Olsén, miljöinspektör vid Helsingborgs stad.

Enligt miljöbalken ska företag ha kunskap om sin miljöpåverkan inklusive energianvändning, se till att använda bästa möjliga teknik, hushålla med energi samt utnyttja möjligheter till återanvändning och återvinning. Metoderna för att se till så att detta genomförs är än så länge uppmuntrande och mjuka.

– Det gäller att passa på medan det fortfarande finns pengar att söka för ändamålet. Ansökningstiden går ut 2014, så det finns fortfarande goda möjligheter att få koll på sin energianvändning, säger Magnus Olsén.

Information om energikartläggningschecken

Energikartläggningschecken är ett statligt stöd till företag som vill kartlägga sin energianvändning. Stödet gäller företag som använder mer än 500 MWh per år, inklusive fordonsbränsle. Genom kartläggningen kan de få svar på hur mycket energi som går åt för att driva verksamhetens olika delar, vilka kostnaderna är samt hur de kan energieffektivisera sina processer. Vinster? Förbättrad konkurrenskraft och minskade koldioxidutsläpp.

Följande företag har sökt energikartläggningschecken:
Abdon Mills, Allergon , Annelövsgrisen, Benzlers, Emotron, Finax, Liedholms Mekaniska, Lönne Scandinavian, Kingelsta Gris, Köttmästarna i Helsingborg, LK Armatur, Magnihill, NP Tryck, Vasatorps Golf och Viadukten förvaltning.

För mer information, kontakta gärna:

Magnus Olsén, miljöinspektör vid Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad, 042-10 52 93, magnus.olsen@helsingborg.se

Anna Jähnke, ordförande vid Miljönämnden i Helsingborgs stad, 0732-311293, anna.jahnke@helsingborg.se