Helsingborg får del av extrapengar till infrastruktur

Idag kom regeringens beslut kring hur budgeten för landets transportinfrastruktur ska fördelas de kommande åren.  Huvudfokus i den nationella transportplanen 2014-2025 är att vårda den befintliga infrastrukturen. Pengarna räcker inte till för att bygga nytt överallt där det behövs. Därför var dagens besked en välkommen överraskning.

Regeringen avsätter drygt en miljard extra till infrastrukturen i Skåne, utöver Trafikverkets förslag. Framför allt ska pengarna bidra till att förbättra förutsättningarna för arbetspendling. Tidigare idag höll Region Skåne presskonferens i Helsingborg, Kristianstad och Ystad med anledning av offentliggörandet. Senare idag hålls presskonferens i Lund.

För Helsingborg innebär beslutet att Västkustbanan byggs ut till dubbelspår mellan Ängelholm och Maria (Romares väg). Dubbelspår på hela Västkustbanan beslutades av riksdagen redan i början av 1990-talet men fortfarande återstår enkelspår på vissa sträckor.

–  Utbyggnad av Västkustbanan är det enskilt viktigaste infrastrukturprojektet för Helsingborg. Det är därför oerhört glädjande att sträckan äntligen finns med i planen. När tunneln genom Hallandsås står klar nästa år förväntas många fler tåg än idag passera Helsingborg och enkelspåret genom Helsingborg måste byggas ut för att systemet ska fungera fullt ut, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

Det återstående enkelspåret från Romares väg till Helsingborg C (Knutpunkten) finns inte med. Men med hänvisning till komplexa miljöaspekter och tekniska frågor anser regeringen att sträckan behöver utredas vidare av Trafikverket.

Angående den fasta förbindelsen till Helsingör konstateras i planen att urett längre tidsperspektiv behöver förutsättningar och behov av en fast HH-förbindelse utredas vidare.

–  Om bara några år kommer trafiken i Öresundsregionen öka dramatiskt då tunneln mellan Danmark och Tyskland står klar. HH är en logisk lösning på sårbarheten i transportsystemet. Dessutom betalar den sig själv. Det är nu viktigt för oss att arbeta vidare för att en fast HH-förbindelse utreds ordentligt och att den sista felande länken på Västkustbanan, enkelspåret genom centrala Helsingborgs byggs ut, säger Peter Danielsson.

För information kontakta:
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande