Andreas Hall och Henrik Rosdahl från Helsingborgs stad tar emot Götapriset från ärkebiskop emerita Antje Jackelén.

Helsingborg får pris för bästa utvecklingsprojekt 2023

Helsingborgs stads utvecklingsprojekt ”Så mår stadens gator” har fått utmärkelsen Götapriset. Projektet har lett till att stadens arbete med vägunderhåll har förändrats från grunden.

– Priset är ett kvitto på att vårt innovations- och utvecklingsarbete ger konkreta resultat för välfärden. Vi hamnar också i ett sammanhang där vi får lära oss mer om hur andra offentliga verksamheter arbetar framgångsrikt med innovation och utveckling, säger Lisa Olsson, innovations- och transformationsdirektör i Helsingborgs stad.

Nya lösningar sparar tid och pengar

I Helsingborgs stad finns över 60 mil bilväg. Genom att installera kameror utrustade med teknik från bolaget Univrses, i renhållningsbolagets NSR:s sopbilar, kan man skanna av vägbanan när de är ute och kör. Det sparar både tid och pengar samt ger en kontinuerlig prognos om hur vägnätet egentligen mår. Förr kunde man ta fram en prognos vart fjärde år. Nu kan den uppdateras varannan vecka.

– Genom att använda den kontinuerliga datan, som sopbilarna samlar in, har vi ändrat vårt arbetssätt. Datan har bland annat kunnat användas i samband med utvecklingen av årets underhållsprogram för stadens vägar, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen.

En realiserad idé gör nytta för många

Götapriset är ett av de mest framstående priserna inom offentlig sektor i Sverige. Det delas ut vartannat år och har till syfte att uppmärksamma och uppmuntra innovativa och effektiva lösningar inom kommuner och myndigheter.

– Jag är oerhört stolt och glad över att få vara med och ta emot Götapriset, men mest av allt se en idé realiseras och göra stor nytta för såväl Helsingborgs stad som invånarna och även olika verksamheter, säger Andréas Hall, utvecklingsingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen och initiativtagare till projektet.

Dubbla finalister från Helsingborgs stad

I år var Helsingborgs stad dubbla finalister. Skol- och fritidsförvaltningen deltog med ett projekt som handlar om hur datanalys kan ge bättre förutsättningar för barn i grund- och förskola.

Läs mer om vinsten och juryns motivering på Kvalitetsmässans webb.

Kontaktpersoner:

Andréas Hall, utvecklingsingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen, Helsingborgs stad
Tel: 042-10 22 38, e-post: andreas.hall@helsingborg.se

Lisa Olsson, innovations- och transformationsdirektör, Helsingborgs stad
Tel: 076-11 38 310, e-post: lisa.olsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.