Helsingborg flaggar vid Sveriges Nato-inträde

För snart två år sedan beslutade riksdagen att skicka in Sveriges ansökan om att gå med i försvarsalliansen Nato. Sedan torsdag 7 mars är Sverige formellt med i försvarsalliansen. För att uppmärksamma detta flaggar Helsingborgs stad med Natos flagga vid Rådhuset på måndag 11 mars.

Flaggningen sker klockan 11.00 vid Magnus Stenbocksstatyn på Stortorget.

– Det är en efterlängtad och historisk dag för landet. Sedan Rysslands invasion av Ukraina har säkerhetsläget i Europa kraftigt försämrats. Men Putins ambition om ett splittrat Europa blev i stället ett mer enat och säkrare Europa. Vi kommer nu tillsammans, bland annat med våra grannar på andra sidan sundet, bidra till en säkrare region, säger Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande.

Under måndagen kommer även Sveriges flagga att hissas vid Natos högkvarter i Bryssel.

Om Nato

Nato är en mellanstatlig organisation, som utgörs av en politisk och en militär del. Organisationen består av 32 medlemsländer. Det så kallade nordatlantiska fördraget utgör grunden för Nato. Läs mer på regeringens webbplats.

Kontakt:

Mats Sander (M), kommunfullmäktiges ordförande, telefon: 073-231 59 31

Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande, telefon: 0703 – 010 726

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.