Helsingborg går i bräschen för Bostad först

Som första kommun i landet startar Helsingborgs stad nu projektet Bostad först. Minst 25 personer som är akut hemlösa eller har en mycket osäker boendesituation kommer att erbjudas förstahandskontrakt på vanliga hyreslägenheter.

Med Bostad först tas ett helt nytt, radikalt grepp. Hemlösa människor som vill förändra sin situation erbjuds lägenhet med förstahandskontrakt och ett mobilt team av personal samordnar och stödjer dem under och efter inflyttning. Modellen kallas på engelska ”Housing First” och har med stor framgång använts i bland annat USA, Tyskland och Finland.

I Helsingborg satsas två miljoner om året på projektet som startar i september och ska pågå under minst tre år. Tre personer har heltidsanställts och varje hyresgästs psykiska och fysiska hälsa, sociala situation och upplevelse kommer noggrant att följas upp i tätt samarbete med Lunds universitet.

– Visst kan det sticka i ögonen att hemlösa får gå före i bostadskön. Men i grunden handlar det om alla medborgares lika rättigheter. En egen bostad är både ett grundläggande behov och en förutsättning för att man ska kunna ge stöd, vård eller behandling till människor med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar eller missbruksproblem. Bostaden måste komma först, inte att du ska vara helnykter, säger Dinah Åbinger, verksamhetschef på socialförvaltningen och initiativtagare till Bostad först i Helsingborg.

Helsingborgshem ordnar de första lägenheterna och flera privata fastighetsägare, bland annat Akelius och Stenbocken, har sagt att de vill vara med sedan det kommunala bostadsbolaget banat väg. Vilka hemlösa personer som kommer att erbjudas lägenhetskontrakt avgörs genom intervjuer efter intresseanmälan. Ett kriterium är att man måste ha varit folkbokförd i Helsingborg de senaste två åren.

Den sekundära bostadsmarknaden med sociala kontrakt, härbärgesplatser och kategoriboenden har på senare år vuxit sig allt större i Helsingborg, liksom i andra kommuner med bostadsbrist. Men egentligen råder den inte bot på hemlöshetsproblematiken.

– Tvärtom permanentas hemlösheten. Det visar tillgänglig forskning, säger Dinah Åbinger.

För socialtjänsten innebär de många tillfälliga boendelösningarna dessutom att pengar som borde gå till stöd och rehabilitering läggs på lokalkostnader och administration.

Med Bostad först hoppas kommunen på lika goda resultat som i andra länder där modellen använts. Målet är att 80 procent av de före detta hemlösa ska bo kvar i sina egna lägenheter efter två år.

Dinah Åbinger, verksamhetschef

Tel. 042-10 65 65, 070-204 95 65