Helsingborg i startgroparna för Almedalen

På söndag startar årets Almedalsvecka och liksom förra året deltar tjänstemän och folkvalda från Helsingborgs stad i Öresundsregionens kraftsamling. Förra året lyckades Öresundshuset (arrangörernas gemensamma samlingslokal i Visby) dra fulla hus till samtliga seminarier och vi hoppas förstås på samma framgång i år.

Huvudsyftet med den gemensamma satsningen är att hos viktiga beslutsfattare och opinionsförmedlare öka kunskap och intresse för Öresundsregionen och dess betydelse för Sverige.Mellan 4-8 juli pågår varje dag seminarier i Öresundshuset (vår samlingslokal i på Hästgatan 1 Visby)utifrån ett särskilt huvudtema.

Det hela invigs söndagskvällen den 3 juli. Helsingborgs stad ansvarar även i år för temat infrastruktur och står värd för Öresundshuset måndag den 4 juli. De båda huvudpassen (nedan) tar upp angelägna frågor inom infrastruktur, både för vårt närområde och för Sverige som helhet. Media och allmänhet kan följa aktiviteterna i huset via www.oresundshuset.nu (där hela veckans program återfinns) eller twitter på @Oresundshuset. Från webbplatsen finns länkar till fler sociala medier.

Seminarium måndag 4/7 13.30-15.00 Kommunerna tar notan? Framtidens finansiering av infrastruktur för transporter
 Finansiering av storskalig infrastruktur har tidigare varit ett statligt ansvar. Nu börjar lösningar med regionala och kommunala medfinansiärer bli allt vanligare. Därför startade regeringen en särskild utredning.  Utredare Nils Gunnar Billinger delger resultatet av utredningen under seminariet

Deltagare
 Nils Gunnar Billinger, utredare
Anders Ygeman, ordförande Trafikutskottet (riksdagen)
Christer Akej, suppleant Trafikutskottet (riksdagen)
Mats Nilsson, stf VD, Sparbanken Öresund
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad
Pia Kinhult, regionstyrelsens ordförande, Region Skåne
Moderator: Jan Wifstrand , VD Rapidus

Seminarium måndag 4/7 13.30-15.00 Fehmarn Bält – ny förbindelse till vår viktigaste exportmarknad

År 2020 kommer förbindelsen över Fehmarn Bält stå klar. Antagligen blir det en tunnel. Transporterna från Sverige till Tyskland och kontinenten kommer bli kortare men hur påverkas godsföretagen och vilka miljöaspekter gör sig påminda? Paneldebatt med företrädare för stora transportföretag om risker och möjligheter.

Deltagare

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad
Johannes Hecht-Nielsen, borgmester, Helsingør
Jacob Vestergaard, markedsdirektør, Fehmarn A/S
Per Rosengren, direktör, hållbar utveckling KF
Mikael Stöhr, VD, Green Cargo
Stig Kyster-Hansen, VD, DB Schenker Danmark
Lena Erixon, sf generaldirektör, Trafikverket
Henning Fougt, regionrådsmedlem, Region Sjælland
Moderator: Jan Wifstrand, VD, Rapidus

Fehmarn Bält-förbindelse viktig för Sverige

Tyskland är Sveriges största exportmarknad. Järnvägssträckan mellan Sverige och Tyskland kommer med en fast förbindelse över Fehmarn Bält att kortas med ca 160 km och transportkapaciteten öka. Även vägtransporterna blir effektivare. Så mycket som 50% av trafiken över förbindelsen kan komma att ha sitt mål eller ursprung i Sverige. Svenska transporter kommer även bidra väsentligt till förbindelsens finansiering, om det blir vägavgifter som används för att finansiera den.

Birgitta Darrell kommunikationsdirektör (073-231 17 78)
Martin Arkel, biträdande kommunikationsdirektör (070-281 61 76)