Helsingborg inspirerar Kina med sitt klimatarbete

Mellan den 29 och 31 juli hålls Eco-forum 2010 i Guiyang i Kina. Till denna konferens är miljönämndens ordförande Lars Thunberg (KD) inbjuden för att berätta om Helsingborgs arbete för hållbar utveckling med särskilt fokus på klimatfrågorna.

-   Det är en förmån och ett privilegium att få vara med på Eco-forum i Guiyang och presentera Helsingborgs framgångsrika arbete, säger Lars Thunberg.

Konferensen i Kina stöds av bland annat FN's utvecklingsprogram UNDP, och ICLEI, en internationell organisation som arbetar med hållbar utveckling på det lokala planet. Helsingborgs stad är medlem i ICLEI och det är ICLEI som fått i uppdrag att bjuda in en europeisk och en nordamerikansk kommunpolitiker.

Helsingborg har fått uppdraget tack vare sitt framgångsrika miljö- och klimatarbete med synliga resultat. En framgångsfaktor har varit en tydlig politisk vilja över blockgränserna men också ett ambitiöst miljöprogram och en tuff vision för energiområdet.

Guiyang är en av Kinas 60 ekostäder och blir mer och mer känd för sitt arbete med hållbar utveckling. FN har i flera år satsat på att stödja Kinas ansträngningar för en omställning av samhället i hållbar riktning. Under konferensen kommer goda exempel att presenteras från olika delar av världen men även det kinesiska arbetet kommer att lyftas fram.

För mer information:

Lars Thunberg