Helsingborg + judo = sant

Helsingborg + judo = sant

För ett par veckor sedan blev det klart att veteran-EM i judo 2016 äger rum i  Helsingborg Arena. Nu har Svenska Judoförbundet valt att även lägga Europa Cup-tävlingen Swedish Judo Open i Helsingborg till hösten.

Europeiska Judoförbundet rankar Swedish Judo Open som en av de fem bästa Europa Cup-tävlingarna. Cupen drar cirka 250 deltagare i åldrarna 18 år och uppåt från många olika länder. Tävlingarna äger rum på Helsingborg Arena 24-26 oktober 2014 och är öppna för alla som vill komma och titta på judo av hög klass.

De senaste tio åren har Swedish Judo Open ägt rum i Borås, men nu har Svenska  Judoförbundet valt att flytta tävlingen till Helsingborg.

- Vi vill fortsätta att utveckla vår årliga officiella Europa Cup-tävling Swedish Judo Open till en av de bästa tävlingarna i Europa för deltagare, ledare och publik. I Helsingborg finns de rätta förutsättningarna och tillsammans kan vi lyfta tävlingen ytterligare en nivå, säger Erik Vesterlund, generalsekreterare i Svenska Judoförbundet.

Arrangörer för Swedish Judo Open är Svenska Judoförbundet tillsammans de lokala föreningarna Helsingborgs JK och Kaisho budoklubb, i samarbete med Helsingborgs stad.

- Det är mycket glädjande att vårt arbete med att värva evenemang och upplevelser till Helsingborg återigen faller väl ut. Förutom goda effekter för Helsingborgs näringsliv hoppas vi även på att judon i Helsingborg får ett uppsving. Vi kan med stolthet kalla oss Sveriges judohuvustad! säger Johan Lundell, evenemangsansvarig i Helsingborgs stad.

För mer information:
Johan Lundell,Evenemangsansvarig i Helsingborgs stad, tel. 0768-89 91 58
Erik Vesterlund, Generalsekreterare i Svenska Judoförbundet, tel. 040-600 59 97

Helsingborgs stads evenemangsenhet arbetar aktivt för att fler och större evenemang och kongresser förläggs i Helsingborg. Läs mer om vårt arbete på helsingborg.se/evenemang