Helsingborg kan få ytterligare 100 nya hyresbostäder per år

Helsingborgs stad på väg mot en avsiktsförklaring med fastighetsbolaget Wallenstam.

Målet är att under sex år nyproducera cirka 100 bostäder om året. Stadsbyggnadsnämnden avser den 29 februari föreslå att tillsammans med kommunstyrelsen teckna en avsiktsförklaring med Wallenstam AB. Det innebär kort att Helsingborgs stad ska verka för att på kommunens mark erbjuda Wallenstam tomter med byggrätter för nyproduktion av bostäder, och då främst hyresrätter.

- Helsingborg är en attraktiv stad dit många vill flytta. Därför är det glädjande att vi har kunnat få till stånd en avsiktsförklaring med Wallenstam som betyder att ännu fler hyresrätter kommer att byggas i Helsingborg framöver, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande.

Wallenstam har varit verksam i Helsingborg sedan 1980-talet. I dag förvaltar bolaget cirka 700 lägenheter i staden, främst i centrum och på Tågaborg. Förslag till placering av de nya fastigheterna kommer att tas fram i samverkan mellan mark- och exploateringsavdelningen, stadsbyggnadsförvaltningen och Wallenstam AB.

- Överenskommelsen betyder fler och bättre bostäder i Helsingborg. Vi betraktar Wallenstam som en mycket seriös aktör. Från stadens sida önskar vi nu en skyndsam fortsatt process. Så att både helsingborgare och blivande helsingborgare får fler trivsamma bostäder, säger Magnus Jälminger (M) ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Wallenstam har redan byggt nytt i både Stockholm och Göteborg.

- ­Med denna avsiktsförklaring blir vår nyproduktionssatsning komplett i samtliga våra regioner. Vi har varit engagerade i Helsingborg i 25 år och tycker det är väldigt trevligt att ta ett nytt steg tillsammans med kommunen och på ett konkret sätt bidra till nyproduktion av energieffektiva bostäder här, säger Thomas Dahl, vice vd för Wallenstam.

Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande, tel: 042-10 50 87
Magnus Jälminger (M) ordförande i stadsbyggnadsnämnden, tel: 042 10 39 91
Thomas Dahl, vice vd Wallenstam AB med ansvar för region Göteborg/Skåne, tel: 031-20 00 00, 0705-171142.