Helsingborg långt framme med valfrihet i Sfi

Regeringen har tillsatt en utredning som ska föreslå hur en sfi-peng kan utformas så att de som studerar inom svenskundervisningen för invandrare (Sfi) kan välja mellan olika utbildningsanordnare – offentliga eller fristående.  Ett sådant system inför utvecklingsnämnden i Helsingborgs stad redan den 1 januari 2012. Då får de cirka 800 Sfi-eleverna i Helsingborg välja var de ska lära sig svenska utifrån varje individs behov.

Helsingborg blir den tredje kommunen i landet som inför kundval inom svenskundervisningen. Nacka och Kungsbacka har det redan.

I dagarna blev det klart vilka villkor som ska gälla för de utbildningsanordnare som vill vara med i Helsingborgs kundval för Sfi och SAS (svenska som andraspråk). Auktorisationsvillkoren finns publicerade på stadens webbplats och därmed är det fritt fram för utbildningsanordnare att ansöka om auktorisation.

Utvecklingsnämndens förvaltning ligger nu i startgroparna för att ta emot de första ansökningarna. Såväl kommunens egen utförare av Sfi, Komvux Kärnan som externa utbildningsanordnare måste ansöka om auktorisation för att bli godkända.

Ungefär samtidigt som detta blev klart offentliggjorde regeringen sitt utredningsuppdrag om ökad valfrihet och individanpassning i Sfi-undervisningen.

Helsingborg i framkant
– Det är mycket glädjande att Helsingborg ligger i framkant när det gäller valfrihet inom Sfi och att vi inom detta område ligger före regeringen, säger Christian Orsing (M), ordförande i utvecklingsnämnden. Språkkunskaper och arbete är viktiga verktyg för integration.  Jag hoppas att den valfrihet vi nu genomför ska leda till att våra sfi-studerande kan lära sig svenska snabbare och på det sätt som passar dem bäst, i kombination med till exempel studier och praktik.

Utbildningsanordnare kan söka auktorisation när som helst under året. Auktorisationen börjar gälla kvartalet efter det att ansökan beviljats. I oktober- november ska det vara klart vilka utbildningsanordnare som kommer med i den första omgången i Helsingborg.

För ytterligare information, kontakta Christian Orsing (M),
ordförande i utvecklingsnämnden,
070 301 07 26, eller förvaltningschef Bengt Avedal, 042-10 54 16.
Birgitta Randås, vik programområdesutvecklare vuxenutbildning, nås på 042 – 10 73 61.

Auktorisationsvillkoren finns på Helsingborgs webbplats:

Pressmeddelande från utbildningsdepartementet: http://www.regeringen.se/sb/d/14059/a/176211