​Helsingborg och Landskrona summerar en SM-vecka att minnas

​Helsingborg och Landskrona summerar en SM-vecka att minnas

Den nyss avslutade SM-veckan i Helsingborg och Landskrona blev med rekordmånga idrotter och kringaktiviteter en idrottsfest att minnas.

SM-veckan blev ett evenemang som värdstäderna knappast sett motsvarigheten till tidigare. Förutom de rekordmånga 291 guldmedaljerna som delades ut till svenska idrottseliten var de 200 prova på-aktiviteterna på Gröningen i Helsingborg och Citadellet i Landskrona en populär attraktion under veckan. Ett par fotbollsmatcher gjorde också sitt till den soldränkta idrottsfesten.

Projektledarna Camilla Plate, Helsingborg/Landskrona och Maria Hallberg, Riksidrottsförbundet menar att samarbete var nyckeln till en lyckad vecka:

- Det känns både helt fantastiskt och lite vemodigt. Det är många som ska ha stora eloger för sitt arbete. Dels har vi varit två värdstäder som arbetat tillsammans och inte minst alla arrangörer och våra lokala föreningar som har slitit med att bjuda både tävlande och besökare på fina upplevelser. Jag hoppas verkligen att alla besökare har njutit av våra städer och fått upp ögonen för alla fantastiska idrotter, säger Camilla Plate.

- Vi har jobbat hårt i 1,5 år för att tillsammans skapa denna idrottsfest. Vi har fått uppleva många fina idrottsprestationer, välbesökta evenemangsområden och prova på-aktiviteter. SM-veckan utvecklas hela tiden och den här veckan var inget undantag. SM-veckan befäster sin position som ett av Sveriges största idrottsevenemang, säger Maria Hallberg.

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande i Landskrona blickar tillbaka på en lyckad vecka och hoppas på långsiktiga effekter för värdstäderna.

- SM-veckan har varit ett fantastiskt skyltfönster för idrotten och föreningslivet i Helsingborg och Landskrona. Den omedelbara effekten var en folkfest för både invånare och besökare, de mer långsiktiga effekterna ska vi nu följa noggrant, säger Peter Danielsson.

- Det här har utvecklat våra värdstäder på många sätt, och vi har återigen bevisat oss som idrottsstäder, evenemangsvärdar och som destinationer av hög klass, säger Torkild Strandberg.

SM-veckan 2018 inföll den 2–8 juli. Värdskapet för veckan delades för första gången av två städer – Helsingborg och Landskrona. Huvudarrangör är Riksidrottsförbundet. Mer information hittar du på smveckan.se.