Helsingborg på plats 20 i årets näringslivsranking

Helsingborg är fortfarande i topp bland större kommuner (över 100 000 invånare) i Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommunernas företagsklimat, trots att staden har tappat några platser från förra årets plats 13 till plats 20.

– Vi ligger fortfarande bra till, och klarar vårt uppsatta mål som lägst 40:e plats på rankinglistan.  Det är mycket tuff konkurrens bland de 20 översta platserna i kommunrankingen och det är starkt av en stad i Helsingborgs storlek att finnas med i toppen.  Årets resultat, med ett litet tapp, förklarar jag med att vi har fått tydliga indikationer från SKL:s (Sveriges Kommuner och Landstings) NKI- undersökning som har att göra med hur vi hanterar näringslivet i konkreta företagsärenden, säger Renée Mohlkert, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

– Glädjande för hela Helsingborg Business Region är att Ängelholm fortsätter att klättra och ligger i topp, och att Båstad är den kommun som klättrat allra bäst, fortsätter Renée Mohlkert, som även arbetar aktivt med Helsingborg Business Regions näringslivsfrågor.

– Redan inför 2012 avsatte vi medel i Helsingborgs stads budget till att jobba med våra företagsärenden. Ett omfattande projekt löper för fullt och vi har stora förväntningar på att näringslivet ska se en stor förbättring, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

– I undersökningen ser vi, trots det lilla tappet, att vi har mycket bra attityd i hela Helsingborg till företagande från såväl invånare som politik och tjänstemän.

Varje år genomför Svenskt Näringsliv en enkätundersökning om det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Företagarna får besvara en mängd frågor om hur de upplever situationen för det egna företaget ur olika perspektiv. Rankingen baseras främst på enkätsvar från 60 000 företag i Sverige där företagen bland annat får tycka till om kommunens service och attityd gentemot företagande och företag, men också på statistik från SCB över bland annat kommunernas utbildningsnivå, företagande och marknadsförsörjning. Enkätundersökningen genomförs av Demoskop som på Svenskt Näringslivs uppdrag frågat minst 200 företagare i varje kommun. Undersökningen gjordes under oktober – december i fjol.

Läs mer på Svenskt Näringslivs webbplats: www.svensktnaringsliv.se/foretagsklimat

För mer information kontakta gärna:
Renée Mohlkert, näringslivsdirektör i Helsingborg, tel. 0732-31 53 00
Eva Frisk, bitr. regionchef Svenskt Näringsliv Skåne, tel. 040-35 25 58 (även mobil)