Helsingborg ska satsa mer på företagarbemötande, Ny undersökning visar flera förbättringsområden.

I undersökningen Insikt 2011 har SKL (Sveriges kommuner och landsting) låtit göra en servicemätning av hur företagare i Helsingborg upplever kommunal service och myndighetsutövning inom ett antal områden. Motsvarande undersökning har gjorts i ytterligare 165 kommuner. Helsingborgs stad får generellt sämre betyg än den genomsnittliga svenska kommunen. Nu satsar staden på att förbättra en rad punkter.

- Som företrädare för stadens samlade relationer till näringslivet blir jag både nedslagen och hoppfull av att läsa undersökningen. Vi ligger sämre till på områden där vi skulle kunna göra mycket bättre ifrån oss. Vi kommer att ta fram en aktionsplan för att bearbeta det som företagarna själva uppger vara mest angeläget, det vill säga bemötande och effektivitet inom de utpekade områdena, säger näringslivsdirektör Renée Mohlkert.

Företagares uppfattning inom fem myndighetsområden har undersökts: brandtillsyn, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd. Frågor har ställts om hur man som företagare här uppfattat information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättsäkerhet och effektivitet. Lägst betyg får myndighetsområdet bygglov (54 av 100 möjliga) och högst får brandtillsyn (72 av 100 möjliga). För att nå konkreta resultat har kommunfullmäktige beviljat 500 000 kronor för att uppnå förbättringar.

- Två självklara inslag är utbildning inom service samt införande av effektiva processer för att nå större effektivitet i myndighetskontakterna med företagen. För att ge konkret stöd i förbättringsarbetet kommer ett särskilt projekt, med stadsdirektören som beställare, att tas fram i samråd med förvaltningarna, säger Renée Mohlkert.

Undersökningen bygger på modellen Nöjd Kund Index (NKI) och utgår från enkätintervjuer med omkring 850 företag som varit i kontakt med kommunen under 2010. De tillfrågade har fått ranka sin uppfattning på ett antal frågor. Resultatet har vägts samman till ett index med skala 0-100, där 100 är högsta värde. SKL:s undersökning visar bland annat att:

Helsingborgs stads sammanvägda NKI-resultat är 62. Medelvärdet för samtliga kommuner är 66.
Företagarna ger högst betyg för kompetensen och lägst betyg till faktorn information.
De faktorer som företagarna anser vara viktigast och som kommunen bör prioritera är framförallt allt bemötande och effektivitet.

www.skl.se/foretagsklimat<http://www.skl.se/foretagsklimat>
www.helsingborg.se