Helsingborg testar ny e-tjänst för försörjningsstödstagare

Under april och maj testar ett trettiotal försörjningsstödstagare en helt ny e-tjänst där de kan följa sitt ärende. Syftet med tjänsten är ökad service och tillgänglighet. Efter pilotperioden vill kommunen veta vad testpersonerna tycker om e-tjänsten. Helsingborg stad är en av de första kommunerna som testar den här typen av e-tjänst för försörjningsstöd. Ambitionen är att tjänsten ska lanseras brett någon gång under hösten.

Arbetsmarknadsnämnden, tidigare utvecklingsnämnden, beslutade 2014 om målet att ”invånarna ska kunna lämna in underlag till sin försörjningsstödsansökan och följa sitt ärende via en e-tjänst.” Nu blir det snart verklighet. Efter en tid av utvecklingsarbete mellan staden och IT-leverantören ILAB, är en pilot av en e-tjänst i gång för ett trettiotal försörjningsstödstagare* som har tackat ja till att prova. Användarna loggar in med e-legitimation och testet pågår mellan den 1 april och den 31 maj i år.

– Vi tycker själva att tjänsten är användarvänlig och enkel och hoppas att vi ska få feedback för att kunna utveckla tjänsten så den blir ännu bättre, säger Margit Bengtsson, som är sakkunnig inom arbetsmarknadsförvaltningen och projektledare för att ta fram e-tjänsten.

Man kan inte ansöka om försörjningsstöd digitalt, utan det gör man på papper precis som tidigare. Det som användarna kan se i e-tjänsten är när ansökan har kommit in, om det saknas något (exempelvis kvitton eller andra handlingar, något som man till lanseringen i höst ska kunna skicka in via e-tjänsten), om ansökan är klar för handläggning, beslutet, beräkning som ligger till grund för beslutet och utbetalningsdatum. E-tjänsten fungerar i dator, surfplatta och smarta telefoner.

– Mycket av det som försörjningsstödstagarna kan se i e-tjänsten efterfrågar de idag via telefon, mejl eller besök, säger Anna Jähnke, (M) ordförande i arbetsmarknadsnämnden. Med e-tjänsten kan de med några knapptryck vilken tid på dygnet som helst hålla sig informerade om sitt ärende, och vi kan på ett bättre sätt möta invånarnas förväntningar.

Under testperioden är det tre handläggare som hanterar ”testärendena” i verksamhetens datasystem där all handläggning kring försörjningsstödet sker. Förhoppningen är att e-tjänsten ska lanseras fullt ut någon gång i höst. Det kommer innebära utbildning och förändrade rutiner för personalen som handlägger försörjningsstöd, och på sikt är förhoppningen att detta ska leda till en mer effektiv organisation med mer tid för handläggning, klientkontakt och mindre tid för frågor som e-tjänsten kan besvara.

– Att ta fram den här digitala lösningen är något av det mest spännande jag fått var med om i mitt yrkesverksamma liv, säger Bengt Avedal, förvaltningschef. Socialtjänsten kan ibland upplevas som traditionell men den här webbaserade lösningen visar att vi tänker nytt.

För mer information kontakta:

Margit Bengtsson, sakkunnig och projektledare, arbetsmarknadsförvaltningen, telefon 042- 10 65 93

Anna Jähnke, ordförande arbetsmarknadsnämnden, telefon 073-231 12 93

Bengt Avedal, förvaltningschef, telefon 042-10 54 16

Fakta

Försörjningsstöd, som tidigare kallades socialbidrag, är samhällets yttersta ekonomiska skyddsnät för dem som inte klarar sig ekonomiskt på egen hand. Försörjningsstöd ingår i socialtjänstens ansvarsområde och i Helsingborg är det arbetsmarknadsförvaltningen som har ansvaret för det.

E-tjänsten som Helsingborgs stad nu testar, är till för personer som har löpande försörjningsstöd, det vill säga ett mer långvarigt behov av ekonomiskt stöd, och inte bara en tillfällig ekonomisk hjälp.

Det är utredningscentrum på arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborgs stad som handlägger det löpande försörjningsstödet. Själva ansökan av försörjningsstöd ingår inte i e-tjänsten utan den kommer de sökande fortsatt få göra via papper och lämna in per post.

Helsingborg handlade 4239 försörjningsstödsärenden år 2014.

Kostnad för att utveckla e-tjänsten hittills: 467 130 kronor.