Helsingborg utmanar Ängelhom under Earth Hour 31 mars

På lördag den 31 mars klockan 20:30 är det dags för Earth Hour och Helsingborg medverkar för fjärde gången. Earth Hour har alltid handlat om mer än att släcka ljuset och i år bjuder Världsnaturfonden in alla till att utmana varandra till olika miljöhandlingar. Helsingborgs stad utmanar Ängelholms kommun genom miljönämndens ordförande Anna Jähnke (M).

Helsingborgs stad medverkar i Earth Hour tillsammans med 204 svenska kommuner. Årets tema om att utmana varandra till olika miljöhandlingar inspirerade miljönämndens ordförande Anna Jähnke (M) till att utmana miljönämndens orförande i Ängelholms kommun, Robin Holmberg (M).

– Klimatfrågan påverkar alla. Genom att göra aktiva val som att välja cykeln eller åka kollektivt kan vi i vår vardag bidra till en hållbar utveckling. Earth Hour är en bra manifestation, som sätter fokus på vad vi kan göra som individer. Min utmaning är att äta vegetariskt under en månad med start på lördag den 31 mars, säger Anna Jänke.

Robin Holmberg antog snabbt utmaningen och lovar att göra det samma.

– Alla människor kan göra enkla saker i vardagslivet för att bidra till minskad klimatpåverkan. Jag antar Helsingborgs stads utmaning och uppmuntrar samtidigt andra att utmana varandra att vara mer klimatsmarta, säger Robin Holmberg.

Nedsläckning och fackeltåg

Förutom att utmana Änghelholm kommer Helsingborg släcka flera byggnader under Earth Hour som en symbolhandling för klimatet, bland annat Kärnan, Råå- och Fredriksdalsvattentorn, Kvickbron, Dunkers kulturhus, Stadsteatern, Konserthuset, Rådhuset, Stadsbiblioteket, Mariakyrkan och Gustav Adolfskyrkan. Helsingborg kommer även släcka en del gatubelysning i de centrala delarna av staden.

Earth Hour-arrangemanget i Helsingborg börjar kl 20:00 utanför Dunkers kulturhus. Katti Hoflin verksamhetschef på Dunkers utmanar helsingborgarna och Anna Jähnke berättar om sin utmaning. Helsingborgs Drumcorps med Marimbaband underhåller och Bjuvs Drill jonglerar med eldfacklor. Klockan 20:30 är det dags för nedsläckning och fackeltåg genom centrala Helsingborg som avslutas med en meditativ musikstund i Mariakyrkan.

För mer information

Anna Jähnke, miljönämndens ordförande Helsingborg (M), tel 0732-31 12 93, anna.jahnke@helsingborg.se

Robin Holmberg, miljönämndens ordförande Ängelholm (M), tel 0733-23 44 50, robin.holmberg@moderat.se

Linnea Folkesson, projektledare Helsingborgs miljöbyrå, tel 042-10 44 55, linnea.folkesson@helsingborg.se