Emma Kangas (längst till vänster), projektledare på miljöförvaltningen, var med på plats på Velo-city i Leipzig och tog emot priset för Helsingborgs stad. Här tillsammans med representanterna från Oslo, Essen och Heidelberg.

Helsingborg vinner Cycling Infrastructure Award

I veckan har den internationella cykelkonferensen Velo-city ägt rum i Leipzig, som arrangeras av European Cyclists’ Federation (FCE). Under konferensens sista dag, 11 maj, delades priser ut inom fyra kategorier, varav Helsingborgs stad vann utmärkelsen Cycling Infastructure Award tack vare ”sitt innovativa sätt att leda förändring genom att bygga Varvsbron och investera i infrastruktur för aktiva och hållbara transporter”.

Juryns kommentar:
Helsinborg’s Varvsbron Bridge is a magnificent cycling and pedestrian bridge that not only looks incredible but also places active travel at the top of the local mobility pyramid. This landmark bridge encourages people to get on their bikes by connecting the up-and-coming smart neighbourhood of Oceanhamnen with the city centre and a nearby public transport hub. Its sleek design and gently sloping, meandering shape gives users a smooth ride, as they cross over the city’s harbour in style.

– Varvsbron är en viktig koppling mellan den nya stadsdelen Oceanhamnen och Helsingborg C. Bron är en av många saker som vi gör i Helsingborg för att underlätta för cykling och hållbart resande. Att få den här utmärkelsen känns roligt och inspirerande. Det visar att vi har kommit en bit på vägen! säger Marie Holmqvist, chef på stadsmiljöavdelningen på stadsbyggnadsförvaltningen.

– Vi har ett modigt mål om att vara klimatneutrala 2030, och för att nå dit är omställningen till hållbart resande oerhört viktig. I somras tilldelades bron utmärkelsen Eugene C. Figg Jr. Medal för sin design. Att vi nu även får en utmärkelse för dess funktion är glädjande – Varvsbron är inte bara vacker att se på utan fyller även en viktig funktion i att möjliggöra för fler att resa hållbart, säger Alexander Svensson (M), stadsbyggnadsnämnden ordförande i Helsingborg.

– Vi är mycket glada över att arbetet som staden gör för att underlätta för invånarna uppmärksammas. Vi har många fina cykelvägar och genom projekt som 300 testcyklister hjälper vi helsingborgarna att upptäcka dessa. Vi samarbetar med stadens skolor och arbetsgivare för att öka möjligheterna att välja cykeln. Vi stärker cyklingen i staden med exempelvis cykelutlåning, barntrafikskolan, skolreseplaner och projekt som Hållbara företagsresor. Bra infrastruktur gör det enkelt, säkert och kul att cykla, säger Amir Jawad, miljönämndens ordförande och gruppledare (L) i Helsingborg.

Vinnarna i de fyra kategorierna:
Cycling Infrastructure Award: Helsingborg
Cycle-Friendly Employer Award: Essen
Road Safety Award: Oslo
Cycling Improvement Award: Heidelberg

Velo-city anordnas av European Cyclist’s Federation (ECF) och samlar representanter från hela världen inom offentlig sektor, ideella organisationer, näringsliv, universitet med flera andra. Syftet är att öka hållbart resande, med cykling i fokus. Velo-city har arrangerats sedan 1980. Årets tema var ”Leading the transition”.

Varvsbron invigdes i september 2021 och knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation. Bron är en viktig länk som gör att gående och cyklister från centrum och Oceanhamnen kan nå bostäder, kontor, tåg, bussar och färjor på någon minut. Den är ritad av den engelske arkitekten Stephen James för Ramboll.

För mer information, kontakta:
Emma Kangas, projektledare på miljöförvaltningen
Tel: 0722-09 93 45, e-post: emma.kangas@helsingborg.se

Marie Holmqvist, chef på stadsmiljöavdelningen på stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 59 72, e-post: marie.holmqvist@helsingborg.se