Helsingborgs stadsbibliotek i Stadsparken. Foto Jsdo1980, CC BY-SA 3.0

Helsingborgarnas inspel viktiga när stadsbiblioteket och delar av Stadsparken ska byggas om

Stadsbiblioteket ska byggas om och få en tillbyggnad till den befintliga biblioteksbyggnaden. Samtidigt ska delar av Stadsparken rustas upp och gröna värden ersätts och tas vara på genom en parkyta på bibliotekstaket. Parken och biblioteket är välbesökta platser av invånare från hela staden och det är viktigt att involvera både besökarna och helsingborgare i stort för att ta reda på hur behoven ser ut, både nu och i framtiden. Därför bjuder Helsingborgs stad nu in till en bred digital involvering för att ta reda på helsingborgarnas behov och tankar inför bygget.

Stadsbibliotekets lokaler har blivit trånga, omoderna och de behöver anpassas till nya behov som tar hänsyn till bibliotekets ändrade roll med upp mot 2500 besökare om dagen. Därför ska det befintliga bibliotek som byggdes 1965 byggas om och få en tillbyggnad. Det innebär att delar av Stadsparken och lekplatsen tas i anspråk, byggs om och ersätts med en parkyta på bibliotekstaket. Byggstart är preliminärt planerad till 2023 och det nya stadsbiblioteket i Stadsparken ska stå klart 2026 enligt nuvarande tidplan.

Stadsbiblioteket och Stadsparken är välbesökta platser av invånare från hela staden och därför är det viktigt att lyssna in behoven från olika grupper inför utformning av både biblioteket och berörda parkdelar. Vi har redan involverat många olika grupper och besökare genom intervjuer, enkäter och workshops, både på plats och digitalt, i parken, på andra mötesplatser, ute i stan och även på skolor. Nu vill vi involvera ännu bredare via ett nytt digitalt verktyg och bjuda in alla helsingborgare att dela med sig av sina behov och synpunkter kring stadsbiblioteket och Stadsparken.

- Vi vill skapa en plats för avkoppling och lärande där helsingborgare träffas, inspireras, utvecklas och skapar tillsammans för framtiden och därför blir det jätteviktigt att lyssna in behoven hos alla de olika grupper vi finns till för. Vi har redan genomfört ett antal workshops, enkäter och djupintervjuer med olika grupper för att fånga bredden i de olika behoven och kunna anpassa bibliotekets framtida utbud. Det ska bli spännande att öppna upp ännu mer och förhoppningsvis lyckas vi fånga även dem som inte besöker oss regelbundet eller har en relation med oss till vardags, säger Layla Husain, projektledare för involvering på stadsbiblioteket.

- Stadsparken är en av stadens mest populära parker och lekplatsen är mycket välbesökt. Vi har fått värdefulla insikter efter samtalen med våra invånare som nu blir ett underlag till ett vidare arbete kring utformning av den del av parken som ska byggas om. Stadsparken och inte minst lekplatsen är kära utflyktsmål för många och vi har genom åren haft örat mot marken för att lyssna in besökarnas synpunkter. Lekplatsen är sliten och i behov av upprustning och vi kommer att ha en särskild dialog längre fram kring den med barnen, våra främsta lekexperter. Just nu vill vi höra mer allmänt hur folk använder parken och lyssna in synpunkter, säger Anna Karlberg, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

För mer information, kontakta:
    Josefin Andersson, projektledare på stadsbiblioteket
    Telefon: 0702-20 03 20, e-post: josefin.andersson@helsingborg.se