Helsingborgs frivilliga rapport om arbetet med Agenda 2030 skickas till FN idag

Helsingborg har för första gången någonsin gjort en Voluntary Local Review – en frivillig granskning av stadens arbete för hållbar utveckling kopplat till Agenda 2030 och de globala målen. Rapporten visar att Helsingborgs framgångar är kopplade till minskade utsläpp av växthusgaser samt hur staden hanterar miljöutmaningar relaterade till luftkvalitet, buller, avfallshantering och energieffektivitet.

Den 70-sidor långa rapporten ”Voluntary Local Review of Helsingborg” som idag skickas till FN ger en helhetsbild av hur stadens arbete med att genomföra Agenda 2030 fortlöper.

– I Helsingborg har vi en ambitiös vision som vi arbetar för att genomföra: Att bli den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserande staden som knyter an till hållbar utveckling och som är integrerad i allt arbete vi gör. Det finns inga enkla lösningar för att nå vår vision. Vi måste lära av varandra och arbeta tillsammans. Vi satsar därför på breda konstellationer och samarbeten med civilsamhälle och näringsliv för att lösa våra utmaningar genom innovations- och välfärdssatsningen H22, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Sedan 2016 har Helsingborg ett program för livskvalitet, ett stadsomfattande styrdokument för stadens arbete med hållbar utveckling, miljö och folkhälsa. Stadens ambition är att skapa ett Helsingborg där människor har en hög livskvalitet men med en låg miljöpåverkan. Staden har många initiativ för att försöka lösa utmaningar som kopplar till Agenda 2030, bland annat inom förnybar energi samt inom hållbar konsumtion och produktion. Bland annat har cirkulära system för resursanvändning inrättats. Stadens främsta utmaningar finns inom området social hållbarhet och handlar bland annat om att minska ojämlikheten i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper samt stärka känslan av säkerhet och trygghet i staden.

– Nu gör vi ett omtag och uppgraderar vårt livskvalitetsprogram, inte minst för att på ett tydligare sätt knyta an till Agenda 2030 och våra utmaningar på lokal nivå. Vi utforskar också nya sätt att mäta och följa livskvaliteten som är vårt mål med Agenda 2030. Det gör vi tillsammans med RISE*. Inför H22 City Expo bjuder vi nu in andra städer för diskussion om hur vi synliggör livskvalitet och hållbarhetsmålen i vår politiska styrning, säger Lars Thunberg (KD), ordförande i beredningen för livskvalitet, Helsingborgs stad.

Med stadens stora välfärds- och innovationssatsning H22 riktar Helsingborg ett tydligt fokus mot hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Genom att arbeta i hela stadens organisation och samarbeta med mer än 70 officiella partners har staden skapat nya arenor för invånare, det civila samhället, den akademiska världen och företag att delta i samskapandet av lösningar för framtidens utmaningar. Ambitionen är att detta ska ge resultat på lokal nivå, men också att lösningar kan skalas upp globalt. Pågående innovationsinitiativ kommer att manifesteras under den internationella stadsmässan H22 City Expo sommaren 2022 utifrån följande tre teman:

• Förbättrad livskvalitet, med hänvisning till livet i staden och livet mellan husen

• Innovativa välfärds- och stadsutvecklingslösningar

• City Governance – ledarskap för framgångsrik stadsutveckling

Årets frivilliga rapport är Helsingborgs första sedan FN:s medlemsländer antog Agenda 2030 i september 2015. I samband med att Sveriges nationella rapport om Agenda 2030 redovisas på FN:s högnivåmöte för hållbar utveckling, HLPF i juli 2021, deltar kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) som en av Sveriges röster under mötet.

*RISE är ett svenskt helägt statligt forskningsinstitut, som samverkar med universitet, näringsliv och samhälle för innovationsutveckling och hållbar tillväxt.

För mer information om Helsingborgs FN-rapport, kontakta:
Helen Wiklund, Hållbarhetsstrateg, Helsingborgs stad, 042-10 29 17, helen.wiklund@helsingborg.se

Den 30 maj – 3 juli, 2022, bjuder Helsingborgs stad in världen till att ta del av stadens hållbara och innovativa samhällslösningar under den internationella stadsmässan H22 City Expo. Med fokus på ett långsiktigt innovations- och förändringsarbete genom bland annat cirkularitet, hållbar stadsutveckling och smart teknologi kommer du kunna se, uppleva och utforska innovationer som formar framtidens smarta och hållbara stad. Läs mer på h22cityexpo.se