Helsingborgs stad anställer kommunikationsdirektör

Den 20 juni beslutades att Birgitta Darrell anställs som kommunikationsdirektör i Helsingborgs stad. Birgitta kommer närmast från en tjänst som senior rådgivare vid Krisberedskapsmyndigheten (KBM) och blir i Helsingborg chef över den nyskapade kommunikations- och utvecklingsavdelningen. Hon tillträder det nya arbetet sent i augusti. I den nybildade kommunikations- och utvecklingsavdelningen kommer Birgitta att vara chef över stadens IT-enhet, samt personal som i dag arbetar med information på olika enheter vid kommunstyrelsens förvaltning. – Vår satsning på kommunikation fyller ett tomrum. En kommun av vår storlek behöver en stark kommunikationsresurs, inte minst för att samordna stadsgemensamma utspel, stödja förvaltningar och utveckla stadens kommunikativa förmåga på IT-området. Jag tror Birgitta har de rätta förutsättningarna att förbättra vår förmåga avsevärt, menar kommundirektör Stellan Folkesson. Birgitta Darrell (född 1953) är uppväxt i Helsingborg och har under sitt yrkesliv haft flera chefstjänster inom offentlig förvaltning. Karriären startade vid Tulldirektionen i Helsingborg på 70-talet. Efter olika chefspositioner gick hon vidare till Generaltullstyrelsen och blev sedan informationschef på Astma- och allergiförbundet. Från 1997 tjänstgjorde hon vid Styrelsen för psykologiskt försvar (SPF) där hon 2000 blev chef för informationsberedskapsavdelningen. Vid nybildade Krisberedskapsmyndigheten blev hon 2002 chef för kriskommunikationssektionen och sedermera senior rådgivare i staben. I efterskörden av flodvågskatastrofen i Sydostasien arbetade Birgitta som informations och -anhörigansvarig för det av regeringen särskilt tillsatta Rådet för stöd och samordning. Under sitt yrkesliv har Birgitta även förvärvat erfarenhet på IT-området; som projektledare för det svenska handelsstatistiksystemet vid Generaltullstyrelsen i samband med EU-inträdet, som lärare för tullens datorsystem, och i olika roller utvecklat lösningar för kommunikation med hjälp av IT. – Öppenhet, tydlighet och lyhördhet är kärnan i all kriskommunikation som jag arbetat mycket med. Det är egenskaper jag vill utveckla i min nya roll. Att hitta fruktbara kopplingar mellan IT och mera traditionella informationsmetoder blir också en spännande utmaning, säger Birgitta Darrell. För mer information: Stellan Folkesson, kommundirektör, tel: 073-231 12 50 Birgitta Darrell, tillträdande kommunikationsdirektör, tel: 0730- 26 12 41